Transferul în altă clasă înseamnă, pentru copil, un nou mediu, la care nu este atât de ușor să se adapteze. Reacția adulților poate fi uneori prevăzută, însă cum vor reacționa copiii la nou depinde de o multitudine de factori.
Prin ce este diferit mutatul în altă clasă a unui copil din școala primară de transferul unui copil de vârsta mai mare? Care dintre ei se adaptează mai repede?
Cu cât un copil este mai mare, cu atât mai ușor se adaptează la un nou mediu, la noi condiții de viață, la un nou loc și la noi colegi, la noi prieteni și la noul cerc de comunicare. În general, cu cât mai mare este copilul, cu atât îi este mai ușor să facă cunoștință cu noi persoane, iar la vârsta de 17-18 ani extinderea cercului de prieteni devine o normă pentru majoritatea tinerilor.
Cum trebuie să se comporte părinții în ambele cazuri?
Desigur, ar fi ideal să nu schimbe școala sau clasa dacă nu există motive serioase. Dacă însă situația vă forțează să faceți acest lucru, schimbările nu trebuie să fie neașteptate pentru copil. Este important să înțelegeți că stresul este cu atât mai mare, cu cât mai mare este necunoscutul. Trebuie să vorbiți cu el. Și cu cât mai mic este copilul, cu atât discuția trebuie să fie mai atentă. În primul rând, trebuie să îi explicați motivul din care sunteți nevoiți să schimbați școala sau clasa. Că situația este de așa natură și trebuie să mă mutați, de exemplu, în alt oraș. În al doilea rând, părinții trebuie să țină minte că micuțul are o mulțime de temeri referitoare la noua școală. De aceea ele trebuie identificate și explicate. Copilul se poate teme că noii colegi nu îl vor accepta, că va fi luat în râs, că nu își va putea face prieteni sau că profesorul nu îl va simpatiza. Încercați să mergeți la școală încă înainte de începutul lecțiilor. Ar fi bine să alegeți școala împreună cu copilul. Vizitați împreună paginile de Internet. Mergeți la școală, ca într-o plimbare. Este foarte util să cunoașteți dinainte dirigintele sau învățătorul. Să vizitați bufetul, cantina, să luați masa. Să examinați curtea școlii și terenul de sport. În tot acest timp, încercați să discutați cu copilul noua școală și vă tratați totul ca o aventură captivantă. Insuflați copilului că este deștept, că este interesant să comunici cu el și să îl ai drept prieten. De aceea își va face repede prieteni în noua clasă. Promiteți-i că veți rezolva împreună toate problemele lui. Copilul trebuie să știe că este iubit, înțeles și susținut.
Dacă acest lucru este posibil, păstrați legăturile cu vechea școală și vechii prieteni. Dacă ei sunt departe, pot fi contactați pe Internet, iar profesorul preferat poate fi felicitat cu ocazia sărbătorilor, îi puteți expedia felicitări sau filmulețe de felicitare.
Cel mai important în acest proces este să păstrați legăturile prietenești cu copilul dumneavoastră și să nu uitați că orice reacție poate constitui un strigăt de ajutor, de aceea nu trebuie să îl certați și să țipați la el, să îi cereți performanțe mai bune la școală și să îl pedepsiți. Aceasta va complica și mai mult procesul de adaptare, și așa destul de complicat.
Există vreo diferență în strategia de adaptare la un nou colectiv în cazul fetelor și băieților?
Există în general o deosebire între educarea fetelor și a băieților. Iar ținând cont de faptul că toți copiii sunt diferiți, și procesul de adaptare decurge diferit. Unii se adaptează mai repede cu noul loc, chiar și într-o săptămână. Iar alții nu se pot obișnui cu noul colectiv chiar și în decurs de câteva luni. Părinții trebuie să își observe cu atenție copilul, să discute cu el, să îl asculte, să îl susțină în toate, să se bucure de micile lui realizări, să încurajeze comunicarea cu colegii de clasă și să rămână cei mai apropiați și înțelegători oameni. Dacă aveți o fiică, propuneți-i să își invite colegele în vizită. Pregătiți niște activități interesante. În funcție de vârstă, poate fi vorba despre pregătirea pizzei sau un master-class de fotografie. Procedați la fel și cazul băieților – organizați un meci de fotbal sau o excursie în pădure. Astfel de activități vă vor permite să cunoașteți copiii din clasă, iar copilul dumneavoastră – să se împrietenească cu ei.
Ar trebui ca părinții să vorbească cu învățătorul și să îl dea anumite sfaturi și recomandări, să îi vorbească despre particularitățile caracterului copilului?
Ar trebui. Cu învățătorul trebuie să faceți cunoștință dinainte, să aflați de la el particularitățile clasei. Îl puteți ruga să vă prezinte copiii din clasă și să vă povestească despre ei, să vă vorbească despre tradițiile clasei, despre reguli și restricții. De asemenea, faceți cunoștință și copilului cu învățătorul. Povesti-i acestuia despre copil. În acest fel îl veți ajuta să găsească mai repede limbă comună cu micuțul, iar dumneavoastră veți putea pregăti în prealabil copilul pentru tempoul clasei, să îi prezentați cerințele și regulile. Dacă micuțul are anumite particularități de caracter, informați învățătorul. În așa fel îl veți scăpa de „surprize”.
Care sunt sfaturile care îl vor ajuta pe copil să se încadreze mai rapid în colectiv?
Să fie el însuși. Să nu se teamă. Să facă cunoștințe cu ceilalți elevi. Să nu facă glume urâte. Să țină cont de colectiv. Să nu se certe. Să participe la lecții și la activitățile extrașcolare. Alte sfaturi depind, desigur, de sexul și vârsta copilului.
Cum trebuie să se poarte un copil care, în vechea clasă, a fost lider? Trebuie să își impună regulile sale?
Nu, pentru că nu va fi acceptat. Lumea exterioară trebuie întâi cercetată, apoi copilul trebuie să se adapteze, să câștige încrederea celorlalți, abia apoi își poate impune regulile.
Transferul în altă clasă poate avea consecințe negative asupra performanțelor școlare?
Poate. Dar aceasta ar trebui să fie un fenomen temporar. În decurs de o lună, totul ar trebui să reintre în normal. Desigur, dacă micuțul s-a transformat din eminent în corigent, trebuie să clarificați cauzele acestor note. Poate fi vorba despre un protest din partea copilului. Poate fi vorba despre diferențe între sistemele de învățământ și cerințele față de copii. Posibil, trebuie să acordați o atenție mai mare anumitor discipline sau să plătiți niște meditații. Dar cu siguranță nu trebuie să ignorați o astfel de schimbare. Nu vă grăbiți niciodată să învinuiți copilul pentru performanțele scăzute. Aceasta va înrăutăți situația. Am întâlnit cazuri când un eminent la matematică refuza să învețe matematica în noua școală din cauza atașamentului său față de profesorul din vechea școală. Rețineți, orice schimbare a copilului cauzată de transferul într-un mediu nou este importantă. Este un semn că are nevoie de ajutor, că îi este greu, că nu îi place ceva sau nu se poate încadra în noul colectiv. Nu complicați viața copilului prin țipete, certuri, cerințe, amenințări și pedepse pentru notele mici. Din contra, ajutați-l și încercați să îi fiți un adevărat prieten.
Cam în cât timp copilul ar trebui să se adapteze și să se obișnuiască?
În funcție de vârsta și caracterul copilului, acest proces poate dura de la 2 săptămâni la 2 luni. Uneori mai mult. Aceasta depinde nu doar de noul cerc de comunicare, dar și de noul program, tempoul clasei și al copiilor, de modul de comunicare cu părinții.
Dacă micuțul nu se poate nicidecum adapta la noul mediu, ar trebui mutat în altă clasă?
Plăcerea cu care un copil frecventează școala este cheia performanței. Copilului trebuie să îi placă școala, clasa și profesorii. Doar atunci el va învăța cu interes și plăcere, va fi sănătos și activ. Dacă micuțului nu îi place școala, profesorii, dacă ceilalți copii îl șicanează, el va refuza să frecventeze școala, va începe să chiulească, nu va mai învăța. La mulți copii, pe acest fundal încep să se dezvolte boli psihosomatice – răceli frecvente cu temperatură. Organismul copilului îi urmează dorința de a nu merge la școală. De aceea, observați-vă copiii. Dacă micuțul este activ, sănătos, vesel, merge cu plăcere la școală, înseamnă că totul este în regulă.