Chiar dacă părinții au mereu tendința de a-și asuma toate sarcinile, inclusiv pe cele ale elevului, psihologii le recomandă să ia lucrurile mai ușor, pentru că cei mici ar trebui să învețe cum să-și facă temele de sine stătător. Există totuși, situații în care copilul are nevoie de mai multă susținere din partea părinților sau chiar de ajutorul unui specialist.

Momentul în care îl rogi pe cel mic să se așeze la masa de lucru ca să-și facă temele seamănă cu o adevărată corvoadă și uneori se poate încheia cu lacrimi sau ceartă. Ca să nu ajungem aici, ar trebui să aflăm din ce motive cel mic nu prea are chef de teme...

Micuțul elev încă nu a ieșit din regimul de joacă

De regulă, este vorba despre preșcolarii din clasele I-II. Dacă la școală procesul educațional este organizat de către profesor, acasă lucrurile stau cu totul altfel și copilul efectiv nu știe cum decurge acest proces. În această situație vă vine în ajutor o listă cu tot ce are de făcut: obiectele și sarcinile elevului, precum și momentul în care veți face o pauză. Cu cât mai interesant va fi acest mini-program de lucru, cu atât mai motivat va fi copilul să înceapă să-și facă temele.

Copilul nu înțelege subiectul

Se mai întâmplă ca cei mici să nu frecventeze anumite lecții din motive de sănătate și atunci este necesar să-l întrebați ce anume nu înțelege și să rezolvați împreună problema.

Volumul de lucru este prea mare

Uneori copilul are multe teme de făcut și se pierde cu firea atunci când vine momentul în care trebuie să înceapă lucrul. Soluția ar fi să împărțiți sarcinile și să faceți pauze între ele (vezi primul sfat). Timp de cinci minute, cât durează pauza, puteți să organizați un mic joc. De exemplu, să începeți numărătoarea și să bateți din palme la fiecare a treia cifră: 1, 2 – batem din palme, 4, 5 – batem din palme, ș.a.

Învățarea este prea ușoară pentru copil

Unii copii se plictisesc la lecții pentru că cunosc din timp subiectele și sunt absolut dezinteresați. Ați putea încerca să-l înscrieți la ore adăugătoare, care îi vor susține interesele cognitive. Cum să îți dai seama că elevul se plictisește la ore:

  • Copilul nu au probleme cu performanța academică, însă profesorul se plânge că le distrage atenția celorlalți copii din clasă;
  • Se descurcă ușor și rapid cu toate sarcinile care îi trezesc interesul, dar întârzie la lecțiile care nu îi plac;
  • Spune deschis că este plictisit și nu a învățat nimic nou.

Copilul este distras

Nu se poate concentra mult timp și uită repede ceea ce a învățat la lecții. În astfel de cazuri, părinții angajează repetitori care să-l ajute să recapituleze tot. Este totuși important să aflăm cauza exactă a acestui comportament. De cele mai multe ori, elevii sunt distrași la ore din cauza nivelului scăzut de performanță, caracteristici personale care nu corespund nomelor de vârstă sau anumite traume. Este necesară, de asemenea, consultația medicului neurolog-pediatru, psiholog sau oftalmolog.

Frica de părinți

Chiar dacă cei mici nu vorbesc deschis despre asta, prin metoda jocului se pot afla lucruri neașteptate, inclusiv faptul că au frică de propriii părinți. Atunci când adulții nu prea au răbdare, încep să țipe la copil, să vorbească urât cu el sau chiar să-l amenințe: ”Vei sta o săptămână fără desene animate dacă nu te apuci de lecții!” Toate aceste lucruri au consecințe negative asupra preșcolarilor.

Frica de profesori

Dacă profesorul îl ia în derâdere pe elev în fața tuturor colegilor, enumeră nereușitele sale sau pune accent pe ele, copilului îi este greu să se concentreze la subiectele despre care se vorbește în timpul lecției. Mai mult, acești elevi devin anxioși și refuză să iasă în fața clasei.

Severitatea părinților sau a profesorilor este unul dintre motivele care îi face pe copii să perceapă temele pentru acasă drept o sperietoare.