În fiecare an, în jurul datei de 22 septembrie, orașele din întreaga lume sărbătoresc Ziua mondială fără mașini, încurajând șoferii să renunțe la mașini pentru o zi.
Evenimentul evidențiază numeroasele beneficii pe care cetățenii le au de pe urma renunțării la autoturisme - inclusiv reducerea poluării aerului și promovarea mersului pe jos și cu bicicleta într-un mediu mai sigur, transmite Protv.ro.
Ziua mondială fără mașini - istorie
Deși mașinile sunt cel mai popular și mai convenabil mijloc de transport în majoritatea orașelor mari, ele au dezavantaje considerabile. Oamenii au protestat împotriva utilizării mașinilor timp de decenii din mai multe motive.
În afară de zgomot și poluare, acestea sunt responsabile de creșterea numărului de decese. De asemenea, ele sunt legate de bolile de inimă și de obezitate.
În anii 1950, cultura automobilului era considerată o problemă evidentă în centrele și cartierele aglomerate ale orașelor. Țările de Jos și Belgia au avut o duminică fără mașini în 1956 și, respectiv, 1957.
În 1994, la o conferință internațională a fost distribuit un document privind reducerea dependenței de mașini. La sfârșitul anilor 1990, mai multe orașe europene au început să planifice proiecte de eliminare a mașinilor.
În 2000, s-a decis ca ziua să fie de sine stătătoare și să se desfășoare la 22 septembrie, iar orașele din întreaga lume au fost invitate să participe. Asociația de transport ecologic a inițiat Ziua fără mașini în prima marți a Săptămânii transportului ecologic.
De Ziua fără mașini, oamenii promovează mersul pe jos, bicicletele, transportul în comun și alte forme de transport durabil. De asemenea, ei se gândesc la cum ar arăta orașul lor cu mai puține mașini și la modalitățile de a face acest lucru posibil.
Persoanele implicate în mișcarea pentru transport durabil au dorit să vadă ce impact au avut programele și proiectele lor la un deceniu de la începutul inițiativei.
Ei s-au întrebat dacă programele și proiectele lor au schimbat orașele în bine sau dacă tot efortul depus a fost în zadar. Așa că au decis să colaboreze și să înceapă un program în 2004 pentru a stabili obiective rezonabile și a măsura succesul. Multe orașe organizează evenimente pentru a marca această zi, potrivit daysoftheyear.com.
Ziua mondială fără mașini. Ce impact are asupra mediului înconjurător
Rețeaua World Carfree Network afirmă că Ziua mondială fără mașini poate fi o mică perspectivă asupra viitorului despre cum ar putea arăta, simți și suna orașele noastre fără mașini 365 de zile pe an.
Între timp, în fiecare an, între 16 și 22 septembrie, orașele europene își prezintă angajamentul față de transportul urban curat și durabil în cadrul #MobilityWeek.
Zilele fără mașini reprezintă o oportunitate pentru orașe de a evidenția modul în care drumurile aglomerate pot fi utilizate în moduri diferite. De la curse pentru vehicule alimentate cu energie alternativă în Budapesta, la plimbări cu cai în São Paulo, la picnicuri stradale în Viena, la alergări în Jakarta, orașele și oamenii care locuiesc în ele subliniază alternativele la vehiculele poluante în această zi importantă.
Poluarea aerului cauzată de transport
Zilele fără mașini reprezintă o oportunitate uriașă pentru orașe de a realiza cât de mult ne afectează poluarea viețile. Emisiile vehiculelor sunt una dintre principalele surse de poluare a aerului exterior, în special în orașe.
Numai poluarea aerului înconjurător a provocat aproximativ 4,2 milioane de decese în 2016, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății. Transportul este, de asemenea, sursa cu cea mai rapidă creștere a emisiilor de CO2 provenite din combustibili fosili, cel mai mare contribuitor la schimbările climatice.
Emisiile vehiculelor sunt rezultatul calității slabe a combustibililor și al reglementărilor slabe privind vehiculele din întreaga lume. Parteneriatul pentru carburanți și vehicule nepoluante a fost lansat de Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu pentru a sprijini țările să abordeze problema poluării aerului din mediul urban prin adoptarea unor carburanți mai puțin poluanți și a unor tehnologii și standarde mai eficiente pentru vehicule.
Parteneriatul este recunoscut pentru sprijinul acordat cu succes țărilor în vederea eliminării treptate a benzinei cu plumb.
Rezultatele renunțării la mașini sunt evidente. De exemplu, prima "journée sans voiture" (zi fără mașină) din Paris, Franța, a avut loc în septembrie 2015 și s-a constatat că a redus emisiile de gaze de eșapament cu 40%.
"Cele mai multe orașe au fost proiectate în jurul mobilității pentru mașini și este timpul să schimbăm acest lucru și să începem să proiectăm orașele în jurul mobilității umane", spune Rob de Jong, șeful Unității pentru calitatea aerului și mobilitate din cadrul Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu
Programul "Share the Road" al Programul Naţiunilor Unite pentru Mediu sprijină guvernele și alte părți interesate din țările în curs de dezvoltare să investească în infrastructura pentru pietoni și biciclete.
Programul se axează pe conceptul că toată lumea își începe și își termină călătoriile ca pietoni, iar în orașe, unele persoane se bazează aproape exclusiv pe mersul pe jos și pe bicicletă. Cu toate acestea, investitorii și guvernele continuă să prioritizeze spațiul rutier pentru mașini.
Multe dintre orașele care organizează zile fără mașini participă, de asemenea, la campania #BreatheLife.
Campania Breathe Life este condusă de Organizația Mondială a Sănătății, UN Environment și Coaliția pentru climă și aer curat. Aceasta sprijină inițiativele pentru un aer mai curat, promovează utilizarea energiei nepoluante și ajută orașele, regiunile și țările să elaboreze politici și programe de reducere a poluării aerului. În prezent, campania ajunge la peste 80 de milioane de persoane din întreaga lume.
La fel ca și zilele fără mașini, campania "Respiră viața" pune accentul pe măsurile pe care oamenii le pot lua în calitate de comunități sau persoane fizice (de exemplu, oprirea arderii deșeurilor, promovarea spațiilor verzi și a mersului pe jos sau cu bicicleta) pentru a îmbunătăți calitatea aerului.
Cum ar arăta lumea fără mașini
Un exercițiu de imaginație ne arată beneficiile unei lumi fără mașini. Pe lângă pierderile financiare imense, există câteva lucruri foarte bune în ceea ce privește această schimbare.
Unul dintre principalii generatori de poluare, în special în zonele urbane, sunt autovehiculele.
Principalele elemente de poluare provocate de traficul rutier sunt:
· Monoxidul de carbon, provenit din combustie.
· Hidrocarburile, un toxic compus din hidrogen și carbon.
· Oxizi de azot (NOx), generați de reacția dintre azot și oxigen în timpul arderii combustibilului.
· Macroparticule care includ plumb, dioxid de sulf și sulfură de hidrogen.
Toate substanțele de mai sus reprezintă pericole puternice pentru sănătate, în special pentru copii, bătrâni și persoane cu patologii anterioare.
Ca o consecință la punctul de mai sus, bolile și decesele legate de aceste boli vor avea o reducere semnificativă.
A existat o dezbatere intensă cu privire la faptul dacă poluarea din trafic este la originea unei probleme de sănătate sau doar un factor agravant. În orice caz, dispariția bruscă a poluării din trafic ar atrage după sine o îmbunătățire generală a stării de sănătate și o reducere a numărului de decese, scrie medium.com.
O configurație diferită a orașului
Orașele se construiesc în jurul conceptului de a avea mașini. O astfel de afirmație este reală, cel puțin pentru orice proiectare - sau reproiectare - de oraș, de la adoptarea masivă a vehiculelor ca soluție principală de deplasare intravilană.
Deși impactul final și reconfigurarea necesară vor varia în funcție de urbanismul fiecărui - există câteva caracteristici comune cu care societatea ar trebui să se confrunte:
Zonele suburbane îndepărtate de centrele și serviciile orașului.
Rețea de transport public insuficientă.
O proporție mai semnificativă de clădiri neorizontale.
Relocarea facilităților situate în afara orașelor, de la mall-uri la spitale.
Adoptarea de infrastructuri pentru soluții de deplasare personală, cum ar fi bicicletele, scuterele electrice și altele.
Schimbarea soluțiilor publice și private extinse prin soluții publice și private pentru mașini, cum ar fi garaje, parcări, șosele de centură etc.