Republica Moldova e în primele zece ţări din Europa cu cea mai ridicată rată a mortalității în accidente - cu 78 de decese la un milion de locuitori.
Datele unui studiu, efectuat la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale "Viitorul", arată că acest fenomen are o legătură strânsă cu situaţia economică şi este specifică regiunilor cu venituri medii şi mici, transmite tvrmoldova.md.
În 2022, în Republica Moldova au fost înregistrate 217 de decese provocate de accidentele rutiere. Este cel mai mic nivel din ultimii 50 de ani, dar ridicat față de media europeană. În Chişinău sunt concentrate peste 40 la sută dintre automobile dar rata mortalităţii este de 4 ori mai mică decât în restul Republicii Moldova.
Veaceslav Ioniță, analist economic: „În Chişinăue este concentrate cel puţin 50 la sută din tot traficul din simplul motiv că populaţia Chişinăului circulă cu mult mai mult. Însă datorită faptului că aici viteza este mai mica, datorită faptului că nivelul de trai este mai ridicat, tipul de autoturism utilizat în Chişinău, putem vorbi cu certitudine că raportat la distanţa parcursă rata mortalităţii este de 4 ori mai mica decât în restul ţării.”
Aproape 8% dintre cei implicați în accidente rutiere își pierd viața.
Veaceslav Ioniță,, analist economic: „E cu mult mai bine decât a fost acum 10-20 de ani în urmă, însă din nefericire este de patru sau cinci ori mai mare decât media în ţările dezvoltate. Un om în Republica Moldova când a nimerit în accident şansa lui de a supravieţui este de cinci ori mai prostă decât într-o ţară dezvoltată.”
Viteza excesivă, conducerea în stare de ebrietate şi neatenţia la volan sunt principalii factori de risc. Cetățenii susțin că amenzile sunt mici iar corupţia este mare iar asta nu descurajează aceste practice cauzatoare de accidente.
„Sunt atenţi mai mult pe telefon şi aş spune că mulţi sunt car enu au practică. Sunt mulţi care au un an doi sau cumpără permis.”
„Dacă ca şofer tu trebuie să cunoşti anumite reguli de circulaţie , ca pieton tu nu eşti obligat să le cunoşti sau ca conducător de căruţă. În domeniul acesta ar trebui să se întâmple anumite schimbări, mai ales în educaţie.”
„Pedepsa să fie mai aspră pentru unii ar fi de folos, dar problema nu e doar în pedeapsă. Marcajele uitaţivă la ele. Ele sunt de foarte, foarte proastă calitate. Faptul că şoferii nu sunt atenţi tot e o problemă, dar când e proastă calitatea la vopsea nu vedem. Eu tot sunt şofer şi câte odată nu văd marcajul.”
Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, la fiecare 24 de secunde, o persoană moare într-un accident rutier. Adică 1,35 milioane de oameni în fiecare an.