mamaplus

În Moldova a fost lansată prima linie telefonică de încredere pentru adolescenți și tineri

-
//
16.05.2022

Youth Klinic Support Line este denumirea telefonului de încredere pentru adolescenții și tinerii cu vârsta până la 24 de ani. Este un serviciu nou și unic al Youth Klinic Moldova - o rețea care reunește 41 de centre municipale și raionale de servicii de sănătate prietenoase tinerilor. La numărul 080080022 se răspunde zilnic, în regim non-stop, apelurile fiind confidențiale și gratuite din orice colț al țării și din orice rețea fixă sau mobilă.

Prima linie telefonică de încredere și sprijin pentru adolescenți și tineri este realizată de A.O. „Sănătate pentru tineri”, în parteneriat cu Youth Klinic Neovita, cu suportul financiar al UNICEF Moldova și sprijinul organizatoric adin partea Ministerului Sănătății Republicii Moldova și Primăriei municipiului Chișinău.

Scopul principal al liniei telefonice de încredere YK Support Line este de a facilita comunicarea între adolescenți/tineri și specialiști prin oferirea de informații corecte, consiliere, recomandări și direcționări către specialiști mai calificați, în cazul în care este nevoie. Printre obiectivele majore propuse se dorește scăderea numărului de probleme de sănătate mintală, inclusiv a riscului de suicid, a urmărilor consumului de substanțe psihoactive, a sarcinilor precoce și nedorite, a numărului de infecții cu transmitere sexuală (ITS), inclusiv HIV, dar și de a oferi sprijin tinerilor la dezvoltarea pubertară sau la rezolvarea problemelor de sănătate cauzate de violență. 

„Prioritatea UNICEF este de a asigura dreptul fiecărui copil la educație și sănătate, cu atât mai actual în situații de criză. UNICEF a susținut dezvoltarea serviciilor de sănătate prietenoase tinerilor pe parcursul anilor și ne bucurăm că spectrul acestora se lărgește cu un serviciu foarte necesar - telefonul de încredere YK Support Line. Sperăm ca acest serviciu să faciliteze accesul adolescenților la sănătate.”, susține Angela Capcelea, coordonatoare programe de sănătate la UNICEF Moldova.

18 operatori, selectați în urma unui concurs de angajare lansat public, și 18 psihologi consilieri din rețeaua Youth Klinic Moldova au participat, în ultimele două luni, la o serie de traininguri organizate de specialiști YK Neovita și reprezentanți ai Serviciului unic de urgență 112. YK Support Line funcționează în regim 24 din 24 ore, fără zile de odihnă, pentru a oferi în timp util răspunsuri și soluții, indiferent de gravitatea situației sau dificultatea întâmpinată. Mai mult, dacă un adolescent va suna la 112 pentru a cere ajutor în cazul unor problemele care necesită și asistență psihologică, operatorii Serviciului unic de urgență 112 vor redirecționa apelurile către YK Suport Line. 

„YK Support Line este un serviciu unic prin faptul că, pe lângă operatorii telefonului de încredere, sunt disponibili să-i ajute pe tineri în timp real și psihologii din rețeaua Youth Klinic Moldova, ceea ce va spori accesul adolescenților din toate localitățile țării la asistența medicală și psihologică calificată. La fel, prin colaborarea cu Serviciul unic de urgență 112 și alți parteneri relevanți urmărim să fortificam acțiunile comune pentru a ajuta mai bine adolescenții și tinerii aflați în stare de dificultate.”, a afirmat Galina Leșco, șefa Centrului de Resurse la nivel național „Neovita”.

La 080080022 poate suna orice adolescent/ă sau tânăr/ă care:

  • se simte trist, îngrijorat; trăirile care le are îl/o împiedică sa-și îndeplinească treburile zilnice; 
  • își dorește să îmbunătățească relațiile cu părinții, profesorii, colegii/semenii; 
  • se simte abuzat/ă, traumatizat/ă, neglijat/ă, inclusiv este victimă a situațiilor de bullying, sau este exploatat/ă ori supus/ă unei forme de violență; 
  • vrea să știe care este vârsta potrivită pentru a începe o relație sexuală; care sunt riscurile unei relații sexuale neprotejate; cum să procedeze în cazul ruperii unui prezervativ etc. 
  • vrea să scape de anumite frici, temeri sau chiar de fobie-socială (frica de a ține un discurs sau o prezentare în public);
  • vrea să comunice cu un specialist despre întrebările de sănătate care îl/o preocupă. 

Discuțiile sunt confidențiale! 

Vor fi luate în considerare, de asemenea, apelurile recepționate de la o altă persoană care are cunoştință despre astfel de situații şi nu poate trece nepăsătoare peste faptul că cineva (un prieten, coleg, vecin, apropiat) se află într-o situaţie dificilă, într-o situație vulnerabilă. De asemenea, pot apela după ajutor părinți sau cadre didactice.