În cel mult cinci ani, copiii cu nevoi speciale nu se vor mai regăsi în şcolile de tip internat. Aceşti minori urmează să fie integraţi în familii şi instruiţi în şcoli obişnuite alături de toţi copiii.
Planul de acţiuni pentru această strategie a fost deja elaborat de Ministerul Sănătăţii şi Muncii, fiind necesară doar aprobarea proiectului de costuri, informează Publika.md.
"Ne dorim foarte mult ca aceste persoane să se regăsească în servicii comunitare, în 4-5 ani, să-şi găsească un loc sub soare în familii, în comunităţile lor", a spus ministrul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Stela Grigoraş.
Datele oficiale arată că, în prezent, în instituţiile specializate din ţară se află peste 1.500 de adulţi şi 476 de copii cu dizabilităţi.
Nicoleta are opt ani şi suferă de sindromul Down. Împreună cu alţi copii cu nevoi speciale, fetiţa frecventează un centru de educaţie incluzivă din oraşul Ialoveni.
"Se simte foarte bine copilul meu aici. Şi asta e cel mai important. Să o văd zâmbind. Să o văd că vine cu plăcere. Îşi face activitatea tot cu plăcere", a menţionat mama copilei.
Centrul de educaţie incluzivă este o filială a Liceului "Petre Ştefănucă" şi a fost inaugurat în 2016. În prezent, unitatea este frecventată de 26 de copii cu dizabilităţi. În funcţie de necesităţi, ei beneficiază de serviciile psihologului, logopedului şi kinetoterapeutului.
"Sunt copii cu aceleaşi necesităţi sociale, sunt copii care devin ulterior maturi, care au necesitatea de a fi incluşi în viaţa socială şi evident că ei trebuie să fie văzuţi, ei trebuie să fie individualizaţi şi acceptaţi", a declarat Diana Meleca, psiholog.
"Sunt diferite categorii cu cerinţe educaţionale speciale. Sunt dizabilităţi neuromotorii, sunt dificultăţi de învăţare copii din mediul defavorizat", a explicat Valentina Galescu, coordonatorul centrului de resurse L.T "Petre Ştefănucă".
În prezent, în şcolile din Moldova învaţă în jur de 10.000 de copii cu dizabilităţi.
Sursa: publika.md