Anotimpul alb şi-a intrat în drepturi zilele acestea, şi încă din plin, iar conducătorii auto deja se confruntă cu probleme la volan. Pilotul romîn Alex Ardelean explică pentru Libertatea.ro ce măsuri trebuie luate atunci cînd zăpada, gheaţa sau poleiul ne dau de furcă.
1.Plecarea dintr-un loc înzăpezit se va face uşor, nu se bruschează maşina. Dozaţi atent pedalele de acceleraţie şi ambreiaj, iar motorul trebuie turat puţin, în general pe la 2.000- 2.500 rpm.
2.Cînd porniţi la drum, testaţi nivelul de aderenţă a roţilor. Acest lucru se va face doar în condiţii de siguranţă pentru partenerii de trafic, prin accelerări scurte şi frînări.
3.Nu bruscaţi comenzile maşinii şi măriţi distanţa obişnuită faţă de maşina din faţă.
4.Adaptaţi viteza condiţiilor carosabilului, astfel încît să nu fiţi nevoit să frînaţi brusc. Folosiţi cît mai des posibil frîna de motor!
5.Dacă maşina pleacă în derapaj, o controlăm prin contra-viraj: cînd autovehiculul patinează spre stînga, tragem de volan controlat în dreapta, încercînd să îndreptăm maşina, şi invers.
6.Atenţie sporită la pietoni, pentru că în această perioadă aceştia poartă capul acoperit cu căciuli sau glugi, ceea ce le scade abilitatea de a auzi maşinile. Zăpada antifonează zgomotul făcut de pneuri, întrucît rularea este mult mai silenţioasă.
7.În caz de zăpadă abundentă sau îngheţată, este necesară montarea lanţurilor de iarnă.
8.La maşinile cu sistem antiderapaj ASR, acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe carosabilul alunecos sau acoperit cu zăpadă, deoarece sistemul comandă frînarea roţilor şi “taie” acceleraţia dacă sesizează tendinţa de derapaj.
9.Cele mai multe maşini sînt dotate acum cu ABS (Antilock Braking System), sistem care ajută conducătorul auto să menţină controlul direcţiei şi să împiedice vehiculul să derapeze în timpul frînării. O greşeală frecventă pe care şoferii o fac în momentul în care ABS-ul intervine pentru a preveni blocarea roţilor la frînare e că au tendinţa să micşoreze presiunea de pe pedală. Reacţia corectă e să apăsăm ferm şi continuu pe frînă.
10.În condiţiile în care starea drumului este foarte proastă sau dacă ştiţi că nu puteţi stăpîni maşina în condiţii extreme, sfatul meu e să nu ieşiţi cu maşina. Reparaţiile şi timpul pierdut vor fi mult mai scumpe decît un drum cu taxiul sau cu trenul.