Cine este terapeutul povestitor? Tipurile de copii după poveștille preferate

Anna Gavriliuc, psiholog

Dragi părinți, continuăm discuţia despre faptul, de ce trebuie să citim copiilor  poveşti? Ei bine, ascultați. Sunt sigură că multe mame şi taţi au observat că dintr-o dată un copil cere să i se repete lectura poveştii preferate și în fiecare seară, îi spuneţi povestea preferată. Cum se explică aceasta, vă întrebaţi?

Povestitorul terapeut cu experienţă vă răspunde că acest fenomen nu este accidental. Copilul, ascultînd din când în când povestea îndrăgită, fantezia se saturează intern cu lecții înțelepte și le înscrie în subconștientul lor, ca mai apoi, la vîrsta adultă să le folosească la momentul necesar.

Dar apoi se pune întrebarea de ce copiii aleg poveşti diferite? De ce unor băieţi le place să asculte povestea “Soldăţelul  de plumb”, iar altuia cu Danila maestrul din poveştile lui Bajov, despre floarea din piatră.

Psihologul – povestitor terapeut, discutînd cu copilul dumneavoastră, observînd comportamentul lui, va determina care sunt trăsăturile caracterulu său, folosind terminologia poveştilor, vă va spune că fiul dvs este mai mult Luptător și are dorința a proteja rudele și prietenii săi. Sau poate copilul dumneavoastră are  trăsăturile Hrănitorului, care va avea întotdeauna responsabilitatea de a îngriji de familia sa, va fi capul unei rase mai mari. Sau poate că la fiul dvs deja se observă că va fi mentor și profesor, îi place să învețe lucruri noi, să exploreze lumea înconjurătoare și în viitor, va deveni un om de știință. Și un alt arhetip pe care îl putem vedea în copilul nostru înca din copilarie, este arhetipul Continuatorului de neam, care va fi întotdeauna în măsură să găsească calea sprecei din jur, devenind un maestru în construirea relațiilor.

Cine este terapeutul povestitor? Tipurile de copii după poveștille preferate

Desigur, că în fiecare mic erou, este cîte un pic de la Luptător, şi de la Hrănitor şi de la Continuatorul neamului și de la Mentor, ce lecții de viaţă le poate da băieţilor povestea?

Prima lectie - sarcină de a înțelege și de a învăța raportul corect de "a lua- a da". Pornind de la 4-5 ani, copilul ar trebui să aleagă povești care îl învaţă anume aceasta. Povestea este un memento -  ce iei, când și de la cine. Îl învață să fie tolerant, să întrebe stăpînul cum să folosească lucrurile și dacă se poate lua. Dacă va fi nerăbdător, valua de la cineva fără permisiune, are posibilitatea de a intra în conflict. Povestea învață să mulțumescă în avans, şi atunci când ia, și când întoarce, pentru că recunoștința este considerată a fi cea mai bună apărare. Dragi părinți, în cazul în care aţi reuşit pînă la 5-6 ani să formaţi o înțelegere corectă "a lua – a da", îl veţi ajuta foarte mult pe copilul dumneavoastră în viitor.

Lecția a doua, este numită "decizie masculină". Cât de des auzim plângerile femeilor moderne cu privire la lipsa bărbaților adevăraţi și incapacitatea lor de a lua decizii și a-și asuma responsabilitatea. Și acest lucru este necesar de a-l învăţa pe copil încă din copilărie. Acestea sunt basmele, în care eroul trebuie să ia decizii și noi, avem posibilitatea de a-i pune copilul întrebări, ce crede el - dacă decizia a fost luată corecta de către erou? Dar ce decizie ar fi luat el? Dragi părinți, reţineţi, cu cît mai devreme îl veţi lăsa pe fiul dvs să ia decizii, să își asume responsabilitatea pentru acțiunile sale, cu atât mai ușor îi va fi în calea sa de adult. Supraprotecția fiului duce la infantilism, care, uneori, poate fi întîlnit şi la 40 și la 50 de ani, atunci când bărbatul este încă dependent de mama sa.

 A treia lecție –obligatoriu trebuie să fie trecut de viitorii Luptători. Aceste poveşti, în care noi aflăm mai multe despre Eroii capabili să lupte pentru dreptate și pentru protejarea celor slabi. Ei salvează oamenii, uneori sacrificîndu-se, în calea lor întâlnesc multe dificultăți, dar ei jung la scopul său, ies întotdeauna câștigător. Acestea pot fi nu numai basme, care spun despre eroi frumoşi, nobili, dar şi biografii istorice (Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Alexandru Macedon, Suvorov, amiralul Uşakov, etc), epopei ( Ilya Muromeţ și Nikitich), vieţile sfinţilor etc.

Și o altă lecție pentru ziua de azi - lecția de a deveni Maestru în meseria lui. Un bun cizmar, croitor, brutar și chiar un magician bun - este o istorie, care arată modul în care fiecare om trebuie să treacă, pentru a deveni un maestru în meseria lui. Povestea îl învață pe băiat, pe lîngă o bună educație, este important să dețină orice meşteşug, care îi va da întotdeauna posibilitatea de a câștiga și, astfel, îşi va hrăni familiia şi pe el înșuși.

Se pare că pentru a creşte și educa adevăraţii Luptători și Hrănitori, Mentori şi Succesori, ar trebui să începem prin a citi basme. După ce au învățat lecțiile Maeştrii în arta lor, iau decizii Bărbăteşti în raport " ia - dă" iar prin faptele lor eroice ne vor înconjura Bărbaţi Adevăraţi.

Ce le învață povestea pe fete?

Fiecare mamă, a carei fiică este în creștere, este important să știe că fata nu vede atât ideea de educaţie - să fie curată, să păstreze familia, să fie răbdătoare, muncitoare - cît metoda de transmitere. Să presupunem că mama vrea s-o învețe pe fiică să mențină curățenia în casă, dar totodată strigă și înjură, în cazul în care ea nu-şi strînge lucrurile sau nu spală vasele. Dacă situația se repetă, atunci cu timpul curățenia pentru fiică va fi ca o datorie neplăcută. Dar există o altă abordare: mama poate să ajungă la acelaş rezultat dar mai domol, vorbind cu glume, rime și cel mai important, îi arată exemplul său: "Azi, noi vom face cu tine curat aici, toate lucrurile le vom aranja la locurile lor,  pentru că lucrurile sunt aşa, cum sunt oamenii, au nevoie de un loc, de casa lor. Fiecare lucru la locul lui, ne va ajuta mereu sau ne va proteja".

Cine este terapeutul povestitor? Tipurile de copii după poveștille preferate

O bună gospodină. În basme, unde există imaginea unei gospodine bune, se arată modul în care eroina are grijă de casă, construieşte relaţii cu rudele și alte persoane. Unde nu ar fi ajuns, chiar și în casa cea mai neglijată, cum ar fi Alba ca Zăpăda la cei șapte pitici, ea la sigur va pune toate lucrurile în ordine acolo. Imaginea unei gospodine bune este un talisman pentru femeie, o salvează de la adversitate și de nenorocire. Această imagine o vedem în basmele "Cenuşăreasa", "Kroshechka - Havroshechka", precum și în cele în care există bine și rău, sora vitregă şi mamă vitregă.

Mama bună. Foarte importante pentru fete sunt tipul de povești care prezintă imaginea unei mame bune. Aceste povești le învăța cum să iubească și să educe copiii. Mama bună, este adesea prezentă în imagini cu zîne vrăjitoare. Ea vine în ajutor eroinei, o mângâie, o învață. Cuvintele amabile, schimbările moi, expresiile înțelepte de precizie, trecerea delicată de la mama bună, ajută fetiţele să-şi formeze imaginea ideală a mamei.

Femeia dorită. Imaginea femeii dorite o vedem în basme, în cazul în care eroina întâlnește un prinț. Vasilisa Înţeleaptă, Cenușăreasa, Ileana Cosînzeana - imaginea femeielor dorite din aceste povești se manifestă prin personajele, care o încurajează pe eroină la biruinţă. Eroinele crează  situații, în care eroul trebuie să se manifeste, depășind obstacolele. Și, desigur, această imagine imprimă întotdeauna inaccesibilitate și înţelepciune. De exemplu, Frumoasa din Pădurea Adormită, care doarme într-un sicriu de cristal, o altă eroină trăiește departe în al treilea pămînt, a treilea - trebuie salvată din captivitate sau adusă la realitate.

Principiul înţelepciunii - astăzi este extrem de important în educaţia unei fete, pentru că acum e foarte greu, cînd totul se încalcă. Cultura contemporană a tinerilor, vorbeşte fetelor cu totul altceva, că poți nu doar să te săruţi, dar, de asemenea, să aderi la o relație intimă cu un băiat aproape de la prima întîlnire. Disponibilitatea femeii corupe foarte mult nu numai femeile, ci și bărbații. Prin urmare, acest tip al poveștilor cu zâne l-aș numi deosebit de relevant.