Psihologul pediatru Mihaela Ghircoiaş, specialist cu o experienţă de peste 25 de ani în tratarea minorilor, a arătat când şi cum poate fi învăţat cel mic care sunt literele şi cifrele, dar mai ales ce riscă un copil de câţiva ani dacă este forţat să înveţe. Specialista exclude din start învăţarea alfabetului sau a cifrelor prin program zilnic, ca la şcoală.
Dr. Mihaela Ghircoiaș susține că abordarea părinţilor care încep din propria iniţiativă să-şi înveţe copiii literele sau cifrele nu este corectă, întrucât deprinderea lor trebuie să vină natural, din plăcerea copilului, şi nu dintr-un ritual cu titlu obligatoriu. Psihologul subliniază că cel mic trebuie lăsat să descopere singur, să înveţe şi să asimileze singur şi nu trebuie forţat să asimileze cunoştinţe pe care oricum le va descoperi la vârstă preşcolară.
Vârsta cea mai potrivită pentru deprinderea alfabetului sau a cifrelor de către copii este cea şcolară, uneori cea preşcolară.
„Din punctul meu de vedere, copilul trebuie să înveţe alfabetul atunci când spune şcoala. Oricum, în zilele noastre, copiii învaţă singuri, din mediul înconjurător, orice le face plăcere. Sunt unii care învaţă de la doi ani litere sau cifre, alţii de la patru ani, alţii de la şase ani, alţii niciodată, pentru că nu pur şi simplu nu reuşesc. Cel mai important aspect pe care părinţii trebuie să-l cunoască şi să-l respecte este că forţarea copilului să înveţe ceva anume poate determina tulburări psihosomatice. Dacă copilul are plăcerea şi capacitatea să înveţe ceva, o face singur, fără să fie obligat de cineva”, a arătat Mihaela Ghircoiaş, psiholog pediatru.
Tulburările psihosomatice
Potrivit specialistului obligarea copilului să înveţe literele sau cifrele poate determina suferinţe care se manifestă fizic, dar pentru care medicii, de cele mai multe ori, nu găsesc explicaţii.
„Din cauza stresului, scade imunitatea şi ne îmbolnăvim mai des, lucru valabil şi la copii şi la adulţi. În experienţa mea am întâlnit, de exemplu, copii care aveau dureri de burtă în fiecare dimineaţa, înainte de a merge la şcoală. De ce? Pentru că în mediul acela erau stresaţi. De aceea copilul nu trebuie forţat să înveţe ceva, ci lăsat să se dezvolte normal”, a adăugat psihologul.
Dr. psiholog-pediatru Mihaela Ghircoiaș a mai subliniat că părinţii trebuie să respecte dezvoltarea normală a copilului şi să nu-şi dorească să „ardă” etape de dragul de a-şi vedea copilul mare.