Violența față de copii în familie, grădiniță sau școală rămâne a fi un fenomen prezent la scară largă în Republica Moldova. Psihologul Cezara Dilevschi a explicat motivele pentru care adulții recurg la asemenea manifestări și cum se reflectă aceste comportament asupra dezvoltării copilului.
Specialista susține că adulții au o convingere greșită atunci când îi învață sau modelează comportamentul copiilor folosind orice tip de maltratare, inclusiv neglijarea, violența fizică, abuzul psihic și emoțional.
"În mod normal, un copil învață când se află într-o stare de liniște. Hai să facem o comparație cu noi, maturii: noi învățăm și lucrăm mult mai bine atunci când suntem liniștiți, când suntem lăsați în pace, când este o atmosferă amiabilă. De unde este această convingere greșită că a învăța sau a modela comportamentul copilului trebuie prin suferință și durere?", a subliniat psihologul.
Expunerile la diferite forme de abuz în copilărie pot avea consecințe grave asupra dezvoltării personalității copilului.
"Consecințele pot fi foarte grave: de la tulburări de comportament, lipsă de socializare până la tulburări destul de complicate precum anxietate sau depresie. Noi maturii trebuie să fim un exemplu de comportament, să avem răbdare și înțelepciune. Violența nu face parte din educație. Violența doare și lasă urme pe toată viața", a punctat psihologul Cezara Dilevschi.
Potrivit ultimelor date, în semestrul I al anului de studii 2018-2019, angajații din sistemul educațional au raportat 4515 cazuri de violență asupra copiilor, care au avut loc în familie, școală sau în alte locuri. Conform informațiilor prezentate în raport, 2 156 de cazuri se referă la violența fizică, alte 1 163 – la violența emoțională, iar 1 128 – la neglijare. De asemenea, au fost semnalate 46 de cazuri de exploatare prin muncă și 22 de cazuri suspecte de abuz sexual. Tot în această perioadă, 698 de cazuri au fost referite organelor cu atribuții în protecția drepturilor copilului, fiind suspectate sau identificate drept cazuri grave de abuz.