De regulă, răspunsul clasic al copiilor la întrebarea „Cum a fost la grădiniță sau la școală?” este „bine” sau ceva asemănător. Cam același lucru se întâmplă și când îi întrebăm cum a fost ziua lor, indiferent de locul în care au petrecut-o. Evident că pentru părinți devine frustrant să nu știe ce se întâmplă cu copilul lor șase, șapte sau chiar opt ore pe zi, așa că specialiștii au câteva strategii pe care părinții să le poată pună în aplicare pentru a afla cum a fost ziua copiilor lor. Se pare că acestea funcționează de minune în cazul copiilor vorbăreți, dar dezleagă limbile și unor copii mai tăcuți.
Oferă-i un moment de conectare înainte de a-i pune această întrebare
De multe ori, după ce au stat la grădiniță, la școală sau în compania altcuiva pentru câteva ore, copiii au doar nevoie să se reconecteze cu părintele lor, să simtă apropiere și să simtă că sunt iubiți. Înainte de a-i pune orice întrebare, ia-l în brațe, spune-i că ți-a lipsit, că ți-a fost dor de el, întreabă-l dacă vrea să jucați un joc sau să vă uitați împreună la un desen animat sau la un film. Odată conexiunea stabilită, copilul va fi mult mai dispus să povestească cum i-a fost ziua.
Sincronizează-te cu copilul tău
Deși tu îți dorești să afli informațiile atunci, pe loc, este posibil ca pentru copil să fie mai ușor să se deschidă dimineața la trezire sau seara, atunci când citiți povestea și vă pregătiți de culcare. Nu îl grăbi, respectă-i ritmul și dă-i voie să aleagă el momentul în care se simte pregătit să îți povestească despre cum i-a fost ziua. Mulți părinți consideră că este util să folosească timpul petrecut în mașină, fie că este în drum spre școală sau către diferite activități pentru a discuta cu copilul. De multe ori, acesta chiar este un moment bun, mai ales că permite copiilor să se deschidă mai ușor, pentru că nu sunt obligați să aibă contact vizual cu părintele și astfel să se simtă inhibați.
Oferă-i o masă gustoasă
Pe cât ar părea de banal, pe atât este de adevărat că un copil care nu a mâncat de câteva ore nu se poate concentra să pună în cuvinte ceea ce s-a întâmplat în ziua respectivă. Este așadar esențial să îi oferi întâi o masă sau o gustare, de preferat bogată în proteine, înainte de a încerca să îl faci să comunice.
Folosește informațiile pe care le ai deja
La fel ca și copiii, părinții trebuie să-și facă temele și să afle cât mai multe lucruri despre orarul copiilor, activitățile pe care le fac la școală în fiecare zi, numele profesorilor și al colegilor. Poți verifica inclusiv care este meniul zilnic servit la grădiniță sau școală, ce activități suplimentare fac sau dacă au colegi aniversați. Ulterior, folosește aceste informații pentru a ajuta conversația să se lege și să meargă bine. Cu cât va vedea că ești mai familiar cu ceea ce se întâmplă în viața lui din afara casei, cu atât copilul va fi mai dispus să îți povestească mai multe.
Pune întrebări specifice, dar deschise
Pentru a obține răspunsuri cât mai detaliate, evită clasica întrebare „Cum a fost la școală?”, care va primi invariabil răspunsul „bine”, dar și întrebările închise, la care se poate răspunde cu „da” sau „nu”. Alege în schimb întrebări deschise, cum ar fi: Care a fost cea mai bună parte a zilei tale? A făcut cineva din clasa ta ceva amuzant? Povestește-mi! Ai apucat să faci ceva nou astăzi? Cu cine te-ai jucat?
De mare ajutor este să introduci în conversație povești despre ce făceai tu la școală când erai mic, cum te jucai, ce făceai în pauze, ce prieteni aveai. Copiii adoră poveștile părinților despre propria copilărie și poate fi o modalitate excelentă de a-l ajuta să înceapă să vorbească despre ziua lui. Foarte util este să îi povestești și cum a fost ziua ta la serviciu, ce ai făcut, ce realizări ai avut, ce te-a obosit, cu cine ai discutat. Pune accent pe emoții și pe modul în care te-ai simțit, pentru a-l încuraja și pe copilul tău să facă la fel.
Nu trece imediat în modul de rezolvare a problemelor
Atunci când copilul tău împărtășește ceva la care are nevoie de părerea sau ajutorul tău, cum ar fi un conflict cu un coleg, evită să intri imediat în modul de rezolvare a problemei. Ascultă întâi despre ce este vorba, cere toate detaliile, pune întrebări, discută despre sentimentele lui cu privire la acea situație și abia apoi încearcă să oferi soluții. Înainte de orice, copiii au nevoie să se simtă ascultați și să știe că ceea ce simt ei contează cu adevărat.