Internetul este ca un băț cu două capete; pe de o parte, este un instrument util, care ne pune la dispoziție o mulțime de informații prețioase, pe de altă parte, ne face rău, „răpindu-ne” timpul și deseori, inducându-ne în eroare.
Chiar dacă știm foarte bine că nu trebuie să ne petrecem prea mult timp, navigând pe Internet, continuăm să o facem și astfel, nu numai că ne expunem unor rsicuri, ci le oferim și copiilor noștri un model greșit de comportament.
Se știe foarte bine că micuții au tendința să mimeze comportamentul părinților. Așa că e inutil să le spui să facă sau să nu facă ceva, atâta timp cât comportamentul tău îți contrazice cuvintele. De aceea este foarte important să vi cu niște argumente foarte clare și accesibile pentru copii, în care să preziți avantajele și dezavantajele utilizării Internetului.
Beneficii:
Avem acces la informații ample, pe care nu le-am putea găsi altundeva;
Putem găsi rapid informațiile de care avem nevoie, anumite resurse pentru dezvoltare personală etc.
Putem beneficia de ore on-line (să învățăm orice limbă străină, să urmăm cursuri de matematică sau IT, să învățăm să cântăm la un instrument muzical sau să desenăm etc.)
Ne putem îmbogăți cultura generală (putem „vizita” orice muzeu din lume)
Găsim informații interesante ceea ce ne produce plăcere (filme, jocuri, muzică sau orice altceva de ce suntem pasionați) – la nivelul creierului se secretă dopamina (neurotransmițătorul plăcerii), un fel de ciocolată pentru creier cu putere adictivă mare.
Dezavantaje:
Chiar dacă avem acces rapid la foarte multe informații și am putea să le folosim în folosul nostru, dezvoltându-ne, nu prea o facem. De cele mai multe ori, experiența noastră pe Internet să rezumă la vizionarea unor filme care să ne distreze, la socializare pe rețelele specializate și în cel mai bun caz, la citirea unor știri ori consultarea unor surse pentru pregătirea temelor.
Totodată, accesul rapid la multe informații, ne face să gândim superficial. altfel spus, atunci când știm că oricând putem să căutăm pe Internet orice ce ne interesează, nu mai simțim nevoia să asimilăm aceste informații.
Utilizarea Internetului conduce la formarea de compulsii (comportamente repetitive de genul verificarea mailurilor, citirea articolelor, share-uitul pe Facebook etc.)
Întrerupe procesul de consolidare a informațiilor în memorie. Din cauza faptului că suntem „bombardați” cu informații, acestea nu mai trec din memoria de lucru (folosită atunci când aflăm informații) în memoria pe termen lung (folosită când stocam informațiile aflate).
Ce e de făcut?
Nu avem cum să scoatem Internetul din viața noastră. Nici nu e nevoie. E suficient să găsim mijlocul de aur, să-l folosim cu măsură și intenționalitate.
Atunci când îl folosim, să încercăm să învățăm ceva, să ne dezvoltăm. Poți proceda astfel și poți cere același lucru de la copilul tău: „Vrei internet? Bine. Cât timp? O jumătate de ora! De acord, cu condiția să povestim la final despre ceea ce ai aflat!”.
Astfel, cel mic își va antrena memoria de lungă durată, iar timpul petrecut pe Internet va fi petrecut cu folos.
Mamaplus.MD îți propune să vizionezi un filmuleț pe care ai putea să i-l arăți ulterior copilului tău și împreună să deduceți cât de mult vă afectează Internetul.