Încă în burtica mamei, bebelușul își pregătește fiecare mișcare, iar imediat după naștere demonstrează primele reflexe pe care le-a exersat în uter. În primul an de viață, micuțul studiază absolut tot ce-l înconjoară, iar mânuțele și piciorușele sunt ajutorii lui de încredere. Află în continuare cum ar trebui să se dezvolte în mod normal reflexele și cum își folosește mâinile un copilaș până la împlinirea vârstei de un anișor.
0-3 luni: degetele strânse
Bebelușul își tine pumnișorii strânși, iar dacă vrei să-i descleștezi degetele, fie le va deschide ca să apuce degetul tău, fie va opune rezistență sau va începe să plângă. Până la vârsta de 3 luni, va încerca să atingă sau să apuce jucăriile pe care le va observa în preajmă, dar nu va reuși deocamdată.
Stârniți-i curiozitatea atârnându-i deasupra patului jucării mici și viu colorate, pe care încet, încet să încerce să le prindă. Stimulează-l să deschidă pumnul, desfăcându-i deget după deget și masându-i palma.
3-6 luni: își descoperă mâinile
Micuțul tău începe să facă realmente cunoștință cu mânuțele lui. Realizează că sunt o parte din el și începe să le folosească cum poate el mai bine. Mai întâi le studiază și le plimbă prin fața ochilor, apoi își gustă fiecare degețel în parte, iar când se plictisește, încearcă tot felul de mișcări haioase: se trage de urechi sau de păr, își pune mâinile pe ochi, se trage de piciorușe.
În jurul vârstei de 5-6 luni, coordonarea creier-mâini-ochi este suficient de dezvoltată, încât micuțul să poată să își întindă mâinile și să apuce obiectele pe care i le dai. Le prinde și le ține strâns, deocamdată doar pentru câteva secunde. Oferă-i jucării colorate și moi, însă pune-i-le în palmă, nu pe vârfurile degetelor. Dă-i jucării din diverse materiale, pentru ca bebelușul să își exerseze simțul tactil.
6-9 luni: prinde bine și duce la gură
Bebelușul începe să devină un expert în prinderea jucăriilor: le ține bine, le pipăie, le scutură, le lovește, le strânge și le duce la gură. Ai grijă ce jucării îi oferi! Citește cu atenție eticheta pentru a te asigura că sunt potrivite vârstei.
Acum, când duce la gură tot ce prinde, trebuie să îl supraveghezi mai bine. Începeți să vă jucați împreună (pune-i la dispoziție mai multe jucării, pe care trebuie să le apuce apoi să ți le dea). Oferă-i jucării de toate dimensiunile, astfel încât să nu își folosească mereu toată palma, ci și doar câteva degete. Cumpără-i o minge moale, arată-i o singură dată cum se poate juca cu ea, apoi lasă-l să își dea seama singur cum o poate rostogoli.
9-12 luni: face diferențe și apucă lucruri foarte mici
Copilul face diferența acum între texturile obiectelor (moale, tare, aspru, catifelat) și le preferă în funcție de senzația pe care i-o provoacă (plăcere, teamă, disconfort). Un alt progres al bebelușului este faptul că, în jurul vârstei de 11 luni, își poate folosi degetele separat și poate apuca chiar și cele mai mici lucruri, folosind degetul mare și degetul arătător.
Vei rămâne uimită de cât de repede își dezvoltă micuțul tău capacitățile de adaptare: ia lingura de pe masă și o duce la gură, încearcă să bea singur din cană, poate ține în mână un creion și mâzgălește tot ce prinde, ține obiectele bine în mână și bate cu ele în perete sau pe masă.
Nu îi lăsa la îndemână obiecte foarte mici (monede, nasturi, mărgele, bomboane) pentru că primul lui impuls este să le bage în gură și astfel există riscul sufocării. Pune-i jucăriile într-o cutie sau într-un sac de pânză, pentru că adoră să le scoată de acolo, una câte una.
1 an: începutul unei perioade de maximă dezvoltare
Dacă la vârsta de o lună nici nu își deschidea pumnul, acum se poate lauda cu 10 degetele curioase și puternice. La vârsta de 1 an poate rostogoli o minge, poate să își miște mânuțele când spune „pa pa”, prinde bine obiecte de orice mărime și le poate arăta cu degetul.
Acum este momentul în care poți începe să îi oferi jucării „inteligente”. Cumpără-i jucării care îl învață despre diverse forme geometrice sau cifre. Chiar dacă ți se pare devreme, copilul retine multe noutăți și le folosește la momentul oportun.