mamaplus

Peste 250 membri ai Consiliilor Elevilor susțin incluziunea în școli

-
//
01.11.2024

Peste 250 de membri ai Consiliilor Elevilor din Capitală au făcut un pas important spre crearea unei comunități școlare mai deschise și empatice, devenind Ambasadori ai Incluziunii, în cadrul unui eveniment public desfășurat în cadrul campaniei „Învățăm împreună”.

mamaplus

Evenimentul a scos în prim plan beneficiile educației incluzive, provocările și soluțiile care pot fi implementate de către elevi și comunitatea școlară, pentru a reduce barierele și normele sociale care încetinesc procesul de incluziune a copiilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale în instituțiile de învățământ, transmite Știri.md. 

Potrivit secretarului de stat al Ministerului Educației și Cercetării, Valentina Olaru, elevii unei școli incluzive contribuie activ la transformarea unui mediu incluziv, dincolo de normele oficiale, prin atitudinea și acțiunile lor zilnice.

„Într-o astfel de școală, toți elevii se simt egali și colaborează, fără diferențe, fie că participă la jocuri sau la evenimente școlare. Această implicare autentică este cea care face diferența față de un simplu plan aprobat la nivel managerial”, a declarat Valentina Olaru.

Astfel, participanții la eveniment au fost desemnați agenți de schimbare sau Ambasadori ai Incluziunii în școala lor și au fost încurajați să planifice și să desfășoare  activități de sensibilizare, promovând acceptarea și respectul pentru diversitate, să creeze inițiative care subliniază importanța includerii tuturor elevilor, indiferent de dizabilități, etnie, sau statut social.

„Acolo unde sunt tineri, ambițiile sunt mari, pentru că ei sunt cei care au puterea de a integra și promova educația incluzivă, transformând-o în realitate. Sloganul „Învățăm împreună” înseamnă mai mult decât a fi prezenți fizic; înseamnă a crea, a gândi și a implementa împreună lucruri frumoase. Consiliile Elevilor sunt mecanisme esențiale pentru promovarea incluziunii, prin implicarea directă a elevilor în procesul decizional și crearea unui mediu școlar echitabil pentru toți”, a punctat Galina Bulat, coordonatoare Programe de Educație, UNICEF Moldova.

Astfel, Ambasadorii Incluziunii au învățat cum pot transforma comunitățile lor școlare în spații mai incluzive și deschise, iar acum sunt pregătiți să ducă mai departe mesajul incluziunii în școlile lor, datorită lecțiilor învățate prin intermediul Teatrului Social pe tema incluziunii prezentat de către o echipă de elevi din Fălești, cu suportul Asociației Dialog Alternativ. 

Angela Cutasevici, viceprimarul Capitalei, susține că a fi incluziv înseamnă a fi prietenos, empatic și a promova valori care îi includ pe toți, oferindu-le fiecăruia un loc și o voce. 

„Rolul nostru este esențial, atât în educație, cât și în promovarea și valorizarea abilităților fiecărui copil”, a menționat Angela Cutasevici.

Membrii Consiliilor Elevilor au votat o rezoluție prin care și-au asumat public responsabilitatea de a contribui la crearea un mediu incluziv, unde fiecare elev se simte sprijinit și respectat.

„Încurajăm Consiliile Elevilor să inițieze activități prin care să promoveze educația incluzivă, iar astăzi, Ambasadorii numiți să fie într-adevăr promotori ai respectului pentru diversitate și cooperare cu toți elevii, chiar și la pauze sau în afara lecțiilor”, a transmis Cătălina Codău, reprezentant al CRAP.

Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educației și Cercetării, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, Serviciul de asistență psihopedagogică Chișinău și UNICEF. Acesta face parte din campania națională „Învățăm împreună!” de conștientizare și schimbare a atitudinii societății privind incluziunea copiilor cu dizabilități și cerințe educaționale speciale în școlile din Republica Moldova, campanie lansată în contextul implementării Programului de dezvoltare a educaţiei incluzive în Republica Moldova pentru anii 2023-2027.

Conform datelor Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, în anul 2024, din numărul total de 460.835 de copii încadrați în grădinițele și școlile din Republica Moldova, 12.941 sunt copii cu cerințe educaționale speciale. Totodată, din 12.941 de copii cu cerințe educaționale speciale, 4093 sunt copii cu dizabilități, care învață în instituții preșcolare și școlare.