Pe măsură ce un copil se dezvoltă și dorește să dea cât mai mult sens lumii din jur, va începe să pună tot mai multe întrebări. Dacă în jurul vârstei de 18 luni micuțul va rosti întrebări formate dintr-un singur cuvânt (cum ar fi „Mami?”), treptat, odată cu achizițiile dobândite în planul limbajului și cu evoluția sa din punct de vedere cognitiv, va putea formula întrebări mai lungi.
Copiii pot pune într-o zi aproximativ 300 de întrebări
Un studiu realizat în anul 2013 de retailer-ul britanic „Littlewoods.com” a adus în prim-plan următorul aspect: numărul de întrebări pe care un copil i le pune părinților săi este în funcție de vârstă și de sex. În scopul realizării studiului, au fost implicate 1000 de mame cu copii cu vârste cuprinse între 2 și 10 ani, care au fost rugate să se raporteze la o zi obișnuită în care stau cu copiii și să completeze un chestionar. După analizarea chestionarelor, s-au formulat concluzii precum:
- Începând cu micul dejun (în jurul orei 7 și 19 minute) și până seara, la ora 7 și 59 de minute, o mamă poate trece, în medie, prin aproximativ 12 ore și jumătate de întrebări, putând primi câte o întrebare la fiecare 2 minute și 36 de secunde
- Perioadele din zi în care copiii obișnuiesc să le adreseze mamelor mai multe întrebări este în timpul meselor (copiii mici pot pune cam 11 întrebări în acele intervale), în timpul sesiunilor de cumpărături (când se pun de obicei cam 10 întrebări) sau în cadrul rutinei de dinainte de culcare (când un copil poate adresa cam 9 întrebări)
- Aproximativ 82% dintre copii aleg să le pună întrebări mai degrabă mamelor decât taților- Aproape un sfert dintre copii apelează la mame întrucât tații le spun „Întreab-o pe mama”
- Fetele în vârstă de 4 ani sunt cele mai curioase și cele mai dornice să pună întrebări, putând ajunge să le adreseze mamelor până la 390 de întrebări pe zi (mamele pot primi câte o întrebare, din partea fetelor de 4 ani, la fiecare 1 minut și 56 de secunde)
- În ceea ce-i privește pe băieți, cei de 9 ani nu mai sunt foarte doritori să realizeze acest demers, estimându-se că aceștia ar putea ajunge să adreseze cam 144 de întrebări zilnic (una la fiecare 5 minute și 12 secunde).
- Odată cu înaintarea în vârstă a copiilor, frecvența întrebărilor adresate părinților începe să scadă, dar devin și tot mai dificile- În aceste condiții, 82% dintre mamele implicate în studiu au afirmat că nu pot găsi răspunsul la ele
- Numărul total de întrebări pe care o mamă le poate primi de la copilul ei poate depăși 100.000 într-un an (s-a estimat că s-ar ridica undeva la 105.120 de întrebări)
Printre cele peste 300 de întrebări pe care copiii le pot pune zilnic părinților, cele mai dificile au fost considerate următoarele:
- „De ce este udă apa?”
- „Unde se sfârșește cerul?”
- „Din ce sunt făcute umbrele?”
- „De ce este albastru cerul?”
- „Cum respiră peștii pe sub apă?”
În afară de acestea, alte întrebări puse adesea de copii mamelor au fost considerate și acestea:
- „De ce trebuie să mergem la școală?”
- „De ce ești atât de bătrână?”
Întrebările tip „de ce?” exprimă dorința de a primi explicații- concluziile unui studiu
Un studiu american realizat în cadrul „Universității Michigan” (SUA) și publicat în anul 2009 în „Child Development” a avut ca punct de plecare două cercetări desfășurate prin participarea preșcolarilor cu vârste între 2 și 5 ani. Studiul a urmărit să vadă cum se folosesc aceștia de întrebările „de ce?” și „cum” pentru a primi explicații, dar și cum reacționau la răspunsurile primite din partea adulților.
Prima cercetare a analizat înregistrări ale conversațiilor copiilor cu vârste între 2 și 4 anicu părinții, cu frații/surorile sau cu musafirii ce veneau acasă. Cea de-a doua cercetare s-a bazat pe un studiu de laborator, în cadrul căruia 42 de copii între 3 și 5 ani au fost urmăriți cum puneau întrebări având la dispoziție cărți sau jucării. În urma analizării ambelor cercetări, oamenii de știință au formulat următoarele puncte de vedere:
- Copiii caută să găsească explicații și încearcă să utilizeze diferite strategii pentru a obține informații
- Sunt mai mulțumiți în momentul în care primesc explicații la întrebările lor decât în situațiile în care nu beneficiază de așa ceva
- Odată ce primesc un răspuns însoțit de o explicație, copiii sunt mai tentați să vină cu o nouă întrebare
- Dacă nu primesc explicații, sunt nemulțumiți și tind să repete întrebarea originală
- Preșcolarii recurg la întrebări cu „de ce?” nu neapărat pentru a prelungi o conversație, ci pentru a înțelege mai bine lucrurile
Chiar dacă cei care au realizat studiul au precizat că, din cauza numărului redus de participanți, concluziile nu pot fi generalizate pentru toți copiii, dar demonstrează faptul că punerea de întrebări de către copiii de la 2 ani în sus contribuie în mod special la procesul de învățare ce ține de cunoașterea lumii din jur.