Formula de lapte praf, precum și cerealele pentru sugari ale companiei alimentare elvețiene, vândute în țările mai sărace, ignoră indicațiile OMS împotriva obezității, impuse pentru Europa, potrivit unui raport publicat de Public Eye. Nestle, cea mai mare companie de bunuri de larg consum din lume, adaugă zahăr și miere în laptele pentru sugari și la produsele din cereale vândute în multe țări mai sărace, contrar ghidurilor internaționale care vizează prevenirea obezității și a bolilor cronice, se arată în raport, notează The Guardian.
Public Eye, o organizație de investigație elvețiană, a trimis mostre din produsele alimentare pentru copii ale multinaționalei, vândute în Asia, Africa și America Latină, la un laborator belgian pentru testare.
Rezultatele, dar și examinarea ambalajului produsului au evidențiat adaos de zahăr sub formă de zaharoză sau miere în mostre de Nido, o marcă de formulă de lapte, destinată utilizării sugarilor cu vârsta de un an și peste, și Cerelac, produs destinat copiilor de cu vârste cuprinse între șase luni și doi ani.
Yesterday I purchased @NestleNIDO 1+ for my son after eating he started vomiting, we later noticed the product had a bad taste. Last year was Ideal milk
#NestleisBadpic.twitter.com/LSf99EBDRR— Yaw Asante 🇬🇭🇬🇭 (@Obuobi_Nautical) January 19, 2023
Fără zahăr pentru bebeluși
Pe principalele piețe europene ale Nestle, inclusiv Marea Britanie, nu există zahăr adăugat în formulele pentru copii mici. În timp ce unele cereale destinate copiilor mai mari conțin zahăr adăugat, acesta nu există în niciunul dintre produsele destinate bebelușilor între șase luni și un an.
„Nestlé trebuie să pună capăt acestor standarde duble periculoase și să nu mai adauge zahăr în toate produsele destinate copiilor sub trei ani, indiferent de partea lumii”, a declarat Laurent Gaberell, expert în agricultură și nutriție al Public Eye.
Obezitatea este o problemă din ce în ce mai mare în țările cu venituri mici și medii. În Africa, numărul copiilor supraponderali sub cinci ani a crescut cu aproape 23% din 2000, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății. La nivel global, peste 1 miliard de oameni suferă de obezitate.
Nu este întotdeauna ușor pentru consumatorii din orice țară să spună dacă un produs conține zahăr adăugat și în ce cantitate, pe baza informațiilor nutriționale imprimate numai pe ambalaj. Etichetele includ adesea zaharuri naturale din lapte și fructe sub aceeași rubrică ca orice zahăr adăugat.
Ghidurile OMS pentru regiunea europeană spun că nu ar trebui permise zaharuri adăugate sau agenți de îndulcire în niciun aliment, în cazul copiilor de sub trei ani.
Deși nu au fost elaborate indicații specifice pentru alte regiuni ale lumii, cercetătorii spun că documentul european rămâne universal valabil.
Adaosul de zahăr duce la creșterea în greutate și apariția cariilor
Marea Britanie recomandă copiilor sub patru ani să evite alimentele cu adaos de zaharuri din cauza riscurilor, inclusiv creșterea în greutate și cariile dentare. Guvernul SUA recomandă evitarea alimentelor și băuturilor cu adaos de zaharuri pentru copiii mai mici de doi ani.
În raportul său, scris în colaborare cu International Baby Food Action Network, Public Eye a spus că datele de la Euromonitor International, o companie de cercetare de piață, au dezvăluit vânzări globale cu amănuntul de peste 1 miliard de dolari (800 de milioane de lire sterline) pentru Cerelac. Cele mai mari cifre sunt în țările cu venituri mici și medii, cu 40% din vânzări doar în Brazilia și India.
Un standard dublu nejustificat
Dr.Nigel Rollins, medic al OMS, a spus că descoperirile reprezintă „un standard dublu […] care nu poate fi justificat”.
Cerealele cu aromă de biscuiți pentru bebelușii cu vârsta de șase luni și peste au un conținut de 6 grame de zahăr adăugat pentru fiecare porție în Senegal și Africa de Sud, au descoperit cercetătorii. Același produs vândut în Elveția nu are niciunul.
Testele pe produsele Cerelac vândute în India au arătat, în medie, mai mult de 2,7 g de zahăr adăugat pentru fiecare porție.
În Brazilia, unde Cerelac este cunoscut sub numele de Mucilon, s-a descoperit că două din opt produse nu au zahăr adăugat, dar celelalte șase au conținut aproape 4 grame pentru fiecare porție. În Nigeria, un produs testat a avut până la 6,8 grame.
Între timp, testele asupra produselor marca Nido, care are vânzări cu amănuntul la nivel mondial de peste 1 miliard de dolari, au relevat variații semnificative ale nivelurilor de zahăr.
În Filipine, produsele destinate copiilor mici nu conțin zahăr adăugat. Cu toate acestea, în Indonezia, produsele alimentare pentru copii Nido, vândute ca Dancow, toate conțineau aproximativ 2 grame de zahăr adăugat la 100 de grame de produs sub formă de miere, sau 0,8 grame o porție.
În Mexic, două dintre cele trei produse Nido disponibile pentru copii mici nu conțineau zahăr adăugat, dar al treilea conținea 1,7 grame per porție. Produsele Nido Kinder 1+ vândute în Africa de Sud, Nigeria și Senegal au conținut aproape un gram per porție, se arată în raport.
Răspunsul companiei
„Credem în calitatea nutrițională a produselor noastre pentru copilăria timpurie și acordăm prioritate utilizării ingredientelor de înaltă calitate, adaptate creșterii și dezvoltării copiilor”, a declarat o purtătoare de cuvânt de la Nestle.
Aceasta a mai adăugat că în cadrul categoriei „înalt reglementate” de alimente pentru copii, Nestle a respectat întotdeauna „regulamentele locale sau standardele internaționale, inclusiv cerințele de etichetare și pragurile privind conținutul de carbohidrați care înglobează zaharurile” și a declarat zaharurile totale din produsele sale, inclusiv cele provenite din miere.
Variațiile rețetelor depind de factori, inclusiv reglementarea și disponibilitatea ingredientelor locale, a mai menționat purtătoru, de cuvânt.
Compania a redus cantitatea totală de zaharuri adăugate din portofoliul său de cereale pentru sugari cu 11% la nivel mondial în ultimul deceniu și a continuat să vină cu noi formule. Zaharoza și siropul de glucoză au fost eliminate treptat din „laptele de creștere” destinate copiilor mici din întreaga lume.