Cazul morții unui bebeluș după un botez la Suceava, în ianuarie 2021, este departe de a fi încheiat. Asta în ciuda unei concluzii inițiale a legiștilor suceveni, care au stabilit că micuțul a murit de pneumonie. Părinții au contestat raportul inițial, iar Institutul Național de Medicină Legală din București reface, în aceste luni, expertiza.
Ce s-a întâmplat în 2021 și ce contestă părinții?
Pe 31 ianuarie 2021, micuțul Iustin, din Suceava, în vârstă de o lună și 16 zile, a fost botezat la Biserica Sf. Împărați Constantin și Elena din cartierul sucevean Zamca.
La scurt timp după ce a fost scufundat în apă, bebelușul, care plângea zgomotos, a tăcut subit. A intrat în stop respirator la scurt timp după ce a fost scos din cristelniţă. Transportat de urgență la Spitalul Județean Suceava, unde a fost internat pe secția de Terapie Intensivă, copilul a murit în noaptea de 31 ianuarie spre 1 februarie.
Ce se arăta în raportul inițial
În mai, legiștii suceveni Lăcrămioara Bălan și Alina-Emilia Horecica au scris, într-un raport inițial, că moartea s-a datorat „insuficienței cardio-respiratorii acute, pe fondul unei pneumonii interstiţiale, precizând că pruncul era născut prematur, nevaccinat şi nedispensarizat”. Încă de atunci, părinții le-au spus jurnaliștilor că vor contesta raportul de expertiză.
„L-am dus la biserică pentru încreștinare, ce pot să vă spun e că băiatul plângea, dar preotul l-a scufundat de trei ori în apă, iar el a inhalat apă. Părintele l-a scos, l-a șters, de la doctori am aflat că a inhalat 110 ml apă. Dacă vezi copilul cu gura căscată și că plânge, nu îl scufunzi de tot în apă, nu?”, s-a arătat revoltat tatăl, anul trecut.
Contestarea raportului s-a făcut pe 15 mai 2021. După raportul inițial, care în momentul acesta este anulat, preotul de la Suceava a revenit la slujbe și botează în continuare copii.
Ce contestă părinții
Acum, expertizele s-au mutat la București, unde legiștii de la Institutul Național de Medicină Legală Mina Minovici vor reface raportul. Cel mai probabil, data finalizării va fi prima parte a anului 2023. Apoi, concluziile vor ajunge la dosarul penal deschis de Parchetul de pe lângă Judecătoria Suceava.
Ce acuză părinții?
Printre altele:
- Copilul este scufundat cu fața în sus. „Copilul plânge. Putea fi introdus până în zona pieptului, pentru a nu se îneca cu lichid”.
- O altă persoană ține copilul împreună cu preotul. Tatăl susține că acest lucru este interzis. „E vorba de tatăl preotului, care ține copilul în zona bazinului. Se vede clar pe imagini”.
- Fișă inițială: asfixie mecanică. În fișa inițială a decesului scrie că starea morbidă inițială este „asfixie mecanică prin aspirare de lichid în căile respiratorii inferioare”. În plus, vă rog să vă uitați pe imagini. Copilul plânge și apoi, brusc, nu o mai face. Imediat după ce e scos din cristelniță. Nu e adevărat că era apatic și că nu plângea înainte.
De punctat și că părinții au solicitat, prin avocat, ca raportul să fie făcut de trei medici legiști, fiecare cu raport separat, după ce la Suceava s-a făcut un singur raport, semnat de cele două doctorițe.
Ce spune Biserica Ortodoxă Română
Libertatea a solicitat, din partea BOR, o poziție referitoare la cazul din Suceava, dar și la un alt caz, în care un bebeluș și-a pierdut viața, în 2017, la Iași, tot în timpul botezului. A răspuns purtătorul de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu, acesta transmițând prin WhatsApp următoarele:
„Bună ziua! Așa cum știți (?), autoritățile, inclusiv medicale, au confirmat că tragediile menționate de dvs. NU au fost provocate de preoții care au botezat copilașii, deci NU din cauza ritualului Botezului. Este ceva absolut clar”.
Totuși, dosarul de la Suceava nu a fost finalizat, iar autoritățile medicale anchetează în continuare cauzele morții.
Bănescu a adăugat că „este publică abordarea acestei probleme a Botezului și a grijii de care trebuie să dea dovadă preoții, în discuțiile din cadrul Sfântului Sinod al BOR, precum și recenta hotărâre a acestuia. Este subînțeleasă datoria preoților de a avea o întâlnire anterioară cu părinții și nașii copilului care urmează a fi botezat și de a stabili detaliile practice referitoare la botez, inclusiv de a explica semnificația acestuia. Dacă unii dintre preoți nu se conformează acestor reguli dictate de tradiția Bisericii, dar și de firescul bun-simț, ei răspund în fața autorităților bisericești”.