În ultima perioadă, tot mai mulți turiști se întreabă cum să rezilieze contractele cu agențiile de turism, pentru a anula vacanțele stabilite pentru vara 2020. În acest sens, majoritatea consumatorilor se adresează la Agenția pentru Protecția Consumatorilor. Pentru a face lumină în acest subiect, Agenția a venit cu unele precizări atât pentru turiști cât și pentru agențiile de turism și turoperatori.
Potrivit Agenției pentru Protecția Consumatorilor, în cazul în care, înainte de începerea călătoriei, organizatorul este constrîns să modifice semnificativ oricare dintre principalele caracteristici ale serviciilor de călătorie precum destinația, itinerariul și perioadele sejurului sau alte cerințe speciale ale călătorului ori propune să mărească prețul pachetului cu mai mult de 8%, călătorul are posibilitatea ca, într-un termen rezonabil specificat de organizator să accepte modificarea propusă sau să declare rezoluțiunea fără a plăti vreun comision de rezoluțiune.
Prin urmare, APCSP atenționează agențiile de turism că dacă sunt în imposibilitate de a asigura desfășurarea sejurului, și informează călătorul în termenul legal (20 de zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai mult de 6 zile; 7 zile înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează între 2 și 6 zile; 48 de ore înainte de începerea călătoriei, în cazul călătoriilor care durează mai puțin de 2 zile) urmează să asigure restituirea călătorului toate plățile efectuate pentru pachet, dar nu este ținut la plata unor despăgubiri suplimentare.
APCSP a atenționat agențiile de turism că organizatorul este obligat să restituie toate plățile efectuate de către sau pe seama călătorului, fără întîrzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai tîrziu de 14 zile de la data rezoluțiunii. Acest termen este triplat, pe perioada stării de urgență.
În cazul în care agenția de turism propune consumatorului un pachet de substituție, atunci acesta trebuie să fie de o calitate echivalentă sau superioară. În eventualitatea cazului cînd modificările aduse contractului privind pachetul de servicii de călătorie sau pachetului de substituție au drept consecință scăderea calității sau a costului pachetului, călătorul are dreptul la o reducere corespunzătoare a prețului.
Potrivit APCSP, călătorul are dreptul la rezoluțiune în orice moment înainte de începerea călătoriei, indiferent de motiv, inclusiv de frica de nesiguranță în contextul pandemiei. În cazul în care declară rezoluțiunea, agenția de turism este în drept să rețină un comision de rezoluțiune adecvat și justificabil. În contract pot fi prevăzute comisioane de rezoluțiune standardizate rezonabile. Dacă contractul nu prevede comisioane de rezoluțiune standardizate, mărimea comisionului de rezoluțiune corespunde prețului pachetului din care se scad economiile de costuri și veniturile generate de valorificarea pe altă cale a serviciilor de călătorie.
Remarcăm că turistul are dreptul să declare rezoluțiunea înainte de începerea călătoriei fără a plăti vreun comision de rezoluțiune în cazul unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia și care afectează în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație. În acest sens, atragem atenția că perioada de carantină sau starea de urgență în țara de destinație poate constitui un motiv rezonabil de rezoluțiune.
În cazurile în care un pachet turistic este anulat din alte motive decît anularea zborului avia, consumatorii nu pot solicita compensații în temeiul Regulamentului privind compensarea şi asistenţa pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare şi anulării sau întîrzierii prelungite a zborurilor.