Dezvoltarea logică
1. "Doar strînge" (să învețe doar să strîngă anumite obiecte împrăștiate – la rugămintea mamei. Spre exemplu – adună în cutie doar conuri, doar obiectele roșii etc).
Învățați-l să sorteze obiectele (după formă, dimensiune, culoare).
2. Să poată face puzzle simple sau imagini tăiate în bucăți (la un an și jumătate se vor folosi puzzle din două bucăți, forme mai complicate, de obicei, învață să facă după doi ani).
3. ”Colectează bucăți” - jocuri din obiecte moi (covor, fetru sau hîrtie), cu ele jucîndu-se, copilul învață să formeze cea mai simplă figură – căsuță, ciupercuța etc. din 2-3 elemente (constucțiile individuale vor fi întroduse mai tîrziu, astfel mama are posibilitatea să facă o construcție la cererea și după caracteristicile individuale ale copilului).
4. Jocuri cu rame și elemente asemănătoare din hârtie:
5. Spre doi ani, copilul, trebuie să adune cuburile, astfel încăt să construiască o piramidă:
6. Aranjează paharele, construiește un turn din ele:
7. Sarcină pentru o clasificare mai complicată de "a găsi un cerc mare de culoare galbenă", " a găsi un pătrat mic și albastru" (acestea sunt potrivite pentru copiii cu vîrsta aproape de doi ani, cu condiția că copilul deja distinge bine obiectele după formă, culoare și stăpânește cea mai simplă selectare a obiectelor).
8. Jocuri cu diverse sarcini de sortare
Dezvoltarea atenției
1. Jocul ”Găsește perechea” – cu ciorapi, mănuși, cartonașe (loto).
2. Jocul ” Ce se află în această odaie?” – la rugămintea mamei să caute ” ce este roșu, tare și moale în această odaie etc”.
3. Jocul ”Unde se găsește în această cameră ...?” (găsește unde este ursul alb, păpușa ta preferată etc ).
4. Jocul ”Găsește după sunet” – mama ascunde prin odaie o jucărie muzicală – copilul trebuie s-o găsescă după sunet.
5. Jocul ”Găsește-o pe mama” – de-a ascunselea (mama se ascunde în așa mod, încît copilul s-o poată găsi ușor, uneori îi dă un indiciu chemîndu-l pe nume).
6. Jocul ”Găsește un ornamen asemănător” – o versiune a jocului ”găsește perechea” – găsește obiecte (băsmăluțe, mănuși, căciulițe) care au același ornament (de obicei, pentru aceasta se folosec materiale desenate sau imprimate).
Studierea obiectelor și proprietăților
1. Mare – mic.
2. Culoarea (de bază –albastru, roșu etc și dele netipice –verde deschis, roz etc)
3. Studierea figurilor geometrice (cerc, pătrat etc)
4. Unul – multe.
5. Fierbinte – rece.
6. Înalt –josuț.
7. Sus – jos.
8. Prepozițiile.
9. Vesel – trist.
10. Moale –tare.
11. Curat – murdar.
12. În față - în spate.
13. Uscat – ud.
14. Ghimpos.
15. Neted.
16. Zgrumțuros.
17. Ușor – greu.
Teme lexicale
1. Veselă.
2. Pește.
3. Vegetație (arbori, arbuști, iarbă, flori, frunze).
4. Automobile.
5. Corabie.
6. Case.
7. Flori.
8. Ciuperci.
9. Casa mea (bucătărie, veceu, antreu, dormitor, camera pentru copii, dulapuri).
10. Orașul (străzi, case, curți, parte carosabilă, transport public, parcuri).
11. Fructe și legume.
12. Produse alimentare.
13. Animale domestice.
14. Animale sălbatice.
15. Îmbrăcăminte.
16. Mobilă.
17. Păsări.
18. Părțile corpului.
19. Insectele (furnică, albină etc)
20. Soare, nori, lună, stele, ploaie, zăpadă.
Creație
1. Desenul: creioane de ceară, acuarele, carioci (cele mai bune sunt pe bază de apă ("lavabil") - acestea se ștreg mai bine). Cu creioanele obișnuite, copiilor la această vârstă, le e cam dificil să deseneze – au nevoie de un efort pentru a lăsa un semn pe hârtie, în plus, se rup repede.
2. Învățați să coloreze cu acuarele – să spele pensula după fiecare culoare, să umezească pensula în apă.
3. Desenul cu degețelele.
4. Desenul cu buretele (linii și ștampile –amprente, bucăți tăiate de la bureți de spălat vasele, folosiți un burete pentru a desena cu guașă sau acuarele de formă alungită).
5. Desenul după contur: dintr-o foaie de hârtie se face un șablon - foaia este tăiată după conturul unei figuri simple - cum ar fi spre exemplu: brad, casă, ciupercă. Șablonul este suprapus pe o foaie albă de hârtie, copil colorează fereastră șablonului (figuri de brazi de Crăciun, ciuperci, etc). La sfârșit șablonul este îndepărtat iar pe foaia inferioară de hârtie rămîne creativitatea copiilor.
6. Sub formă de joc, învățați copilul să traseze linii (verticale, orizontale), aproape de 2 ani - cercuri. Foarte important! - aptitudinile necesare pentru a desena linii și cercuri de la această vârstă sunt foarte individuale, cineva învață acest lucru mai târziu, altul mai devreme, trebuie să țineți cont de interesul și abilitățile copilului.
7. Spre 2 ani, puteți începe să-l obișnuiți cu culorile (și iarăși în dependență de copil –cea mai mare parte a copiilor însușesc tehnica colorării după 2 ani). Pictura se face doar cu acuarele de calitate bună –această tehnică este mult mai ușoară pentru copil. Învățarea se începe de la colorarea figurilor tăiate din hîrtie: pești, ciuperci etc.
8. Modelarea din plastelină, aluat –trebuie începută de la formarea bulgărașilor mici aplicați pe hîrtie (se face sub formă de joc ” hrănește puii cu boabe”, ”fă-i cîinelui o pîrjoală” etc.), pînă la modelarea cîrnăciorilor, plăcintelor, ascunderea în plastelină/aluat a obiectelor și căutarea lor, tăierea aluatului cu cuțitașul, întinderea cu bețișorul, lăsarea urmelor pe aluat, tăierea figurilor cu forme speciale (asemănătoare cu cele de la biscuiți). În cele descrise mai sus, totul se schimbă de la caz la caz – unele momente sunt ușor de însușit la 1,5 ani, altele – după 2 ani – totul e diferit.
9. Aplicații din hîrtie ( diferite tipuri de hîrtie), aplicații din bucăți de hîrtie ruptă, aplicații din hîrtie mototolită.
10. Aplicații din crupe.
11. Aplicații pe aluat. Pe aluat se aplică diverse forme (fasole, mozaică, ghinde etc.) și se presează în aluat, astfel se obțin ornamente interesante).
12. Activități care combină diferite tehnici (de modelare și lipire, lipire și modelare, aplicare etc.)