Deși scrisul de mână este eclipsat din ce în ce mai mult de cel la tastatură, un studiu efectuat la Johns Hopkins University constată că este mai util pentru copii să scrie de mână atunci când învață să citească. Mai mult, tot această ocupația îi poate ajuta pe adulți să învețe mai ușor o limbă străină.
De altfel, scrisul de mână este o activitate multisenzorială: pe măsură ce se scrie fiecare literă, mâna împărtășește informații cu zonele de procesare a limbajului din creier. Pe măsură ce ochii persoanei urmăresc ceea ce scrie, sunt angajate aceste zone. Același lucru este valabil dacă persoana pronunță literele sau cuvintele întregi atunci când scrie. Unii experți consideră că formarea literelor cu mâna în timp ce se învață sunetele activează circuitele de citire din creier care promovează alfabetizarea.
O echipă de cercetare de la Johns Hopkins University a efectuat un experiment în care 42 de persoane au fost învățate alfabetul arab. Acești participanți au fost împărțiți în trei grupuri: unii care scriau de mână, alții care aveau tastatură și video-observatori.
Toată lumea a învățat literele una câte una urmărind videoclipuri în care acele litere erau scrise și în care se putea auzi cum se pronunță. După introducerea unei litere, cele trei grupuri au încercat să învețe ceea ce tocmai au văzut și au auzit în moduri diferite.
Grupul video a văzut o literă care a apărut și a dispărut rapid și a trebuit să spună dacă era aceeași pe care tocmai o văzuseră la curs. Celor din grupul cu tastaturi li s-a cerut să găsească litera respectivă pe tastatură, iar cei din grupul cu scrisul de mână au fost nevoiți să scrie litera respectivă cu pixul pe hârtie.
La final, după șase sesiuni, toată lumea a putut recunoaște literele și a făcut puține greșeli atunci când a fost testată. Dar participanții care scriau de mână au atins acest nivel de competență mai repede decât celelalte grupuri, unii dintre ei în doar două sesiuni.
În continuare, cercetătorii au căutat să stabilească în ce măsură grupurile ar putea generaliza aceste noi cunoștințe. Cu alte cuvinte, toți ar putea recunoaște literele, dar cineva le-ar putea folosi cu adevărat ca un profesionist, scriind cu ele, folosindu-le pentru a scrie cuvinte noi și pentru a citi cuvinte necunoscute? Participanții din grupul cu scrisul de mână au fost de departe cei mai buni în toate aceste siutații.
Potrivit investigatorilor, lecția principală este că, deși toate grupurile s-au descurcat la recunoașterea literalor, scrisul de mână s-a dovedit cel mai util pentru toate probele, inclusiv cât de repede au învățat participanții literele. Oamenii aflați în grupul care a scris de mână au dovedit mai multe abilități necesare pentru citirea și ortografia la un nivel foarte bun.
Cercetătorii spun că acest lucru s-a întâmplat deoarece scrisul de mână ajută la fixarea lecțiilor vizuale și auditive. Avantajul nu are nicio legătură cu caligrafia, ci simplul act de a scrie de mână oferă o experiență perceptual-motorie care combină toate informațiile despre litere (formele lor, sunetele și planurile lor motorii), care la rândul lor creează cunoștințe mai bogate și o învățare mai completă. Odată cu scrierea, se obține practic o reprezentare mai puternică a informațiilor în mintea persoanei care scrie de mână.
Deși participanții la studiu au fost adulți, oamenii de știință spun că aceleași rezultate sunt valabile și la copii. Descoperirile au implicații pentru școlile în care creioanele și caietele au fost înlocuite în ultimii ani de tablete și laptopuri, iar predarea scrisului de mână aproape că a dispărut. Descoperirile sugerează, de asemenea, că adulții care încearcă să învețe o limbă străină cu un alfabet foarte diferit de al limbii natale pot învăța cu mai mare ușurință dacă folosesc și scrisul de mână în timpul cursurilor.
Copiii se pot plânge inițial de scrisul de mână, dar pe termen lung această activitate îi ajută
O mulțime de copii trec printr-un disconfort fizic real atunci când învață să scrie și țin un creion în mână. Se plâng de dureri de degete sau dureri ale brațului sau de obosirea mâinii, cee ce este de înțeles având în vedere încordarea și concentrarea pe actul învățării scrisului.
În acest context, tastatura poate fi văzută ca o salvare și o ușurare pentru copiii cu probleme de scriere, deoarece le permite să se exprime și să aibă mai mult succes la școală. Însă scrisul la tastatură nu este un substitut pentru instruirea și practica scrisului de mână, mai ales în clasele mici. Doar pentru că tastatura este mai rapidă nu înseamnă că este mai bună și că ajută la învățat.
Pedagogii consideră că trebuie să li se ofere copiiilor toate oportunitățile de a învăța să scrie și să citească, chiar și înainte de a merge la școală: aceștia pot folosi ecrane, dispozitive și tot felul de tehnologii, însă creionul și hârtia ar trebui și ele folosite. Efectuarea muncii lente, adesea dificile, de a învăța scrisul de mână îi poate ajuta pe copii să învețe mai repede să scrie, să învețe mai repede să citească și, deci, să se dezvolte mai repede din punct de vedere intelectual.