Fiecare copil este un individ aparte, iar datoria noastră este să îl ajutăm să devină autonom, respectându-i dorința de a învăța și de a „face singur lucrurile”. Observând copilul, celebrul medic și pedagog italian Maria Montessori a înțeles cum să-l ajute de-a lungul procesului său de formare, cu o îndrumare adaptată și corectă. Ea a demonstrat, încă acum 100 de ani, că micuții trebuie stimulați să descopere singuri lumea în care trăiesc prin diverse activități ludice. „Învață-mă să fac singur” este fraza care definește perfect pedagogia Montessori. Cel mai greu lucru este ca adultul „să învețe să aibă încredere în copii”.
Crezul Mariei Montessori era că un copil poate să aibă o stimă de sine ridicată doar într-un mediu axat pe nevoile sale. Ea a identificat următoarele nevoi: bucuria de a învăța, dragostea pentru ordine, nevoia de a fi independent, nevoia de a fi respectat și ascultat, interesul pentru realitate și ficțiune. Nevoile copilului au rămas aceleași și în zilele noastre.
Copilul capătă, în cadrul pedagogiei Montessori, posibilitatea să se afirme, să își expună și să își formeze personalitatea, să devină optimist și încrezător în propriile sale forțe, să își descopere un talent pe care să îl valorifice.
După mai bine de un secol de când Maria Montessori și-a creat și probat propria metodă pedagogică, aceasta este la fel de actuală. Astăzi există peste 22.000 de școli Montessori pe șase continente.
Vă prezentăm în continuare 5 cărți ce cuprind activități create după metoda Montessori, utile atât educatorilor, învățătorilor, cât și părinților. Volumele au apărut la Editura Gama (România) și sunt puse în distribuție în Moldova pe www.bookstore.md
Autor: Delphine Gilles Cotte
Preț: 203 lei
Această carte cuprinde 80 de jocuri pedagogice ușor de realizat. Principalul obiectiv al autoarei a fost, pe de o parte, respectarea pedagogiei Mariei Montessori și, pe de altă parte, adaptarea materialelor necesare, pentru a le face accesibile și ușor de fabricat în viața de zi cu zi. Materialul montessorian este, pe cât de mult posibil, reciclabil: carton, hârtie, bucățele de lemn și stofă, cutii, nasturi, căpăcele, diverse recipiente.
Autor: Maja Pitamic
Preț: 213 lei
Volumul cuprinde activități practive distractive, destinate copiilor cu vârste cuprinse între 2 și 5 sni. Activitățile sunt bazate pe filosofia de predare Montessori și îi vor oferi copilului dumneavoastră startul ideal pentru deprinderea unor abilități esențiale și pentru dezvoltarea unei înțelegeri aprofundate a lumii ce îl înconjoară. În esență, îl vor ajuta să câștige încrederea de a spune „Pot să fac singur!”.
100 de activități stimulatoare Montessori
Autor: Ève Hermann
Preț: 203 lei
Cartea prezintă ideile principale care stau la baza pedagogiei Montessori și sugerează activități pentru: a stimula dezvoltarea copilului și a spori cunoștințele sale despre lume, a-l ajuta să aibă grijă de sine și de mediul în care trăiește, a-i oferi prilejul de a se concentra și de a lucra cu mâinile, a-i oferi materiale potrivite și un mediu adaptat capacităților sale.
100 de activități Montessori pentru descoperirea lumii înconjurătoare
Autor: Ève Hermann
Preț: 221 lei
Această carte propune 100 de activități care îl invită pe copil să observe mediul, să lucreze cu mâinile și să experimenteze, pentru a descoperi lumea prin propriile simțuri.
100 de activități Montessori pentru învățarea scrierii și citirii
Autor: Marie-Hélène Place
Preț: 212 lei
Perioada senzitivă pentru scris și citit începe puțin înainte de 3 ani și continuă până la 6 ani. Volumul oferă 100 de idei pentru valorificarea acestei perioade favorabile, transpuse în tot atâtea activități ludice care au scopul de a-l învăța să scrie și să citească. Cartea conține un caiet detașabil cu litere, pentru fabricarea propriului alfabet mobil.