Adolescenții cu o motivație ridicată pentru școală au, de asemenea, o motivație ridicată pentru sport. Elevii de sex masculin tind să fie mai puțin interesați de școală decât colegele lor, arată un nou studiu din Finlanda, care a fost realizat în rândul a aproape 400 de sportivi adolescenți.

Studiul a examinat dezvoltarea și diferențele de gen în ceea ce privește valorile sarcinilor lor pentru școală și sport de-a lungul anilor de învățământ secundar superior. Elevii aveau vârsta de 15-16 ani la începutul studiului și cu toții își finalizau studiile secundare superioare într-o școală secundară superioară sportivă. Ei au fost urmăriți de patru ori pe parcursul anilor de liceu.

Cercetătorii au constatat că valorile sarcinii pentru școală și sport în rândul elevilor erau strâns legate între ele. Elevii cu o motivație ridicată pentru școală aveau, de asemenea, o motivație ridicată pentru sport. Pe de altă parte, elevii cu o motivație mai scăzută pentru școală s-au străduit să își mențină motivația și pentru sport.

Elevii cu o motivație scăzută pentru școală pot fi motivați prin sport

„În acest studiu, ne-am concentrat în special asupra potențialelor diferențe de gen. În general, se așteaptă ca studentele să aibă o motivație mai mare pentru o carieră academică decât studenții de sex masculin, în timp ce în sport, stereotipurile legate de rolurile de gen exercită adesea un impact asupra importanței acordate caracteristicilor masculine. S-a sugerat că, din punct de vedere motivațional, o astfel de narațiune a performanței masculine direcționează mai ușor bărbații spre dedicarea la sport”, spune profesorul Jaana Viljaranta de la Universitatea din Finlanda de Est.

Fetele și băieții sunt motivați diferit pentru a învăța

Rezultatele au arătat că valorile sarcinilor legate de școală ale elevilor de sex masculin au fost mai mici decât cele ale elevilor de sex feminin la începutul ciclului secundar superior și că diferențele de gen au rămas de-a lungul anilor școlari. Cu toate acestea, nu s-au constatat diferențe de gen în ceea ce privește motivația elevilor pentru o carieră sportivă.

 „Aceste constatări indică faptul că elevele ar putea fi mai angajate în integrarea sportului de elită și a educației decât elevii de sex masculin. Conștientizarea diferențelor de gen arătate în acest studiu ar putea ajuta la o mai bună înțelegere a tipului de sprijin de care elevii au nevoie în liceul sportiv pentru a le garanta posibilitatea unei cariere duale”, subliniază profesorul Viljaranta.

Pentru a sprijini procesele de construire a unei cariere duale pentru elevii de sex masculin, ar trebui acordată o atenție deosebită dezvoltării motivației lor pentru școală.