Cele mai mari schimbări în comportamentul copiilor, la nivel emoțional, se petrec între 3 și 7 ani. Psihologul Terrie Moffit susține că, pe termen lung, copiii care au un autocontrol slab, sunt expuși unui risc mai mare în ceea ce privește sănătatea. Ei se pot confrunta cu probleme precum: obezitatea și dependența de tutun, alcool sau substanțe psihoactive. De asemenea, dificultățile în învățare și adaptabilitate socială sunt mai frecvente decât la alți copii.
Dacă cel mic nu știe să-și țină sub control emoțiile, părinții vor întâmpina probleme de genul:
- Copilul nu are răbdare să aștepte la coadă la supermarket.
- Te întrerupe în mod continuu când vorbești cu cineva.
- Îți atrage atenția, apelând la tot felul de trucuri.
- Nu pare a se gândi la consecințe.
Pentru a pune punct unor astfel de comportamente, de cele mai multe ori acționezi cu calm, folosind un ton blând.
„Te rog, ai puțină răbdare! Ajungem acum să plătim!”, dar, pe măsură ce minutele trec, copilul se agită mai rău, moment în care apelezi la soluții de moment. „Hai că îți iau bombonele, dacă aștepți cuminte la rând!” sau „Hai că stăm cu o jumătate de oră în plus la joacă. Numai fii cuminte!”
Un astfel de răspuns din partea ta nu ajută copilul să-și înțeleagă și să-și gestioneze corect emoțiile, chiar dacă îl liniștește pe moment.
Spre surprinderea tuturor, un grup de geneticieni comportamentali a descoperit legături puternice între anumite gene moștenite și comportamentul impulsiv. Se pare că problemele de atenție și concentrare ale copiilor sunt, în marea majoritate a cazurilor, ereditare și, de aceea, disciplina impusă de părinți pare a nu avea efecte.
Dar există motive serioase pentru ca această idee să nu te descurajeze. Doar pentru că există o bază genetică pentru un anumit tip de comportament, nu înseamnă că el nu poate fi modificat.
Dimpotrivă, cercetările sugerează faptul că, atât părinții, cât și profesorii pot face o diferență importantă în acest sens.
În experimentele realizate de dr. Jane și Yuko Munakata, în anul 2015, mai mulți copii de 3 ani au fost rugați să îndeplinească o sarcină simplă, care presupunea controlul impulsurilor. Aceasta suna cam așa: „Deschideți cutia pentru a obține un premiu, dar numai după ce vi se va da semnalul corect. Dacă vedeți un pătrat albastru, înseamnă că o puteți deschide. Dacă vedeți un triunghi roșu, înseamnă că va trebui să lăsați cutia nedesfăcută”.
Rezultatul? Atunci când un adult a reamintit copiilor regulile, chiar înainte de fiecare probă, aceștia și-au controlat mai bine impulsurile. În schimb, atunci când regulile au fost prezentate succint, doar la începutul experimentului, ele nu au mai fost respectate.
Soluția este să te înarmezi cu răbdare și să îi spui copilului care sunt regulile care trebuie respectate, înainte de a vă afla într-o anumită situație.