La acest capitol există mai multe opinii. Unii experți consideră că dezvoltarea copilului încă din viața intrauterină este posibilă, întrucât, începând cu săptămâna a 23-a de sarcină, el poate să audă. Dacă producem aceleași sunete înainte și după naștere, ele vor fi recunoscute de micuț.
De exemplu, dacă în timpul sarcinii aveți obiceiul să citiți în voce pentru bebeluș, după naștere, cel mai probabil, el va recunoaște ceea ce-i citeați, să zicem o poezie.
În timpul vieții intrauterine, copilul nici pe departe nu este un ascultător pasiv. El face asocieri cu acele sunete pe care le aude. De aceea, un nou-născut poate fi liniștit din plâns dacă aude muzica, care-i semnaliza înainte de naștere, că mama lui este liniștită și relaxată – de exemplu, melodia dumneavoastră preferată.
Înseamnă oare asta că după a 23-a săptămână de sarcină poate fi elaborat un grafic al ocupațiilor pentru dezvoltarea copilului? Savanții consideră: cel mai important lucru care se întâmplă în uterul mamei este creșterea și dezvoltarea fătului. De aceea nu se impune necesitatea de a include muzică clasică, de a citi versuri sau de a purta discuții intelectuale având speranța că vom dezvolta astfel anumite pasiuni ale copilului sau abilități de a studia limbile străine.
Unicul lucru care este accesibil pentru copil până la naștere este ceea ce-l înconjoară în interiorul uterului. Desigur, acest mediu accesibil pentru el se deosebește radical de lumea exterioară. Întrucât copilul nu cunoaște încă această lume este puțin probabilă posibilitatea de a-i dezvolta anumite abilități până la naștere.
Viața noastră este guvernată de anumite legi. Și dumneavoastră oricum contribuiți la dezvoltarea copilului chiar dacă nu includeți muzică pentru el și nu-i citiți versuri.
Puteți configura asocieri de sunet, ascultându-l pe Mozzart sau citindu-i versurile unui sau altui scriitor înainte de somn. Însă, acest lucru nu dezvoltă abilitățile copilului de a face carte mai bine. Acțiunile dumneavoastră ajută doar la modificarea acelor asocieri pe care copilul și le dezvoltă în timpul vieții intrauterine. Deocamdată nu aveți cum să-l învățați pe copil să vorbească, de aceea nu are rost să-l instruiți pe copil în ale comunicării.
Este pus la îndoială faptul că putem dezvolta capacitatea intelectuală a copilului încă din timpul vieții intrauterine citindu-i cărți sau cântându-i. Totodată, nici nu-i veți provoca niciun rău dacă faceți totuși acest lucru.
În această situație, cea mai bună decizie este să fă urmați sentimentele. Dacă vă doriți să comunicați cu micuțul făcând ceva treabă prin casă, sau vă doriți să-i cântați atunci când faceți baie, nu renunțați la această idee ! Acest lucru doar vă va apropia de copil. Toate acestea le poate face și viitorul tătic.
Dacă însă nu vreți să-i vorbiți, să-i citiți sau să-i cântați copilului atât timp cât el se dezvoltă în interiorul dumneavoastră, nu există nimic rău în asta. Va veni timpul și copilul dumneavoastră va auzi cum vorbește mama, tata și prietenii de familie. Curând va veni pe lume și veți avea atât timp pentru comunicare cât veți dori.