Din punct de vedere fizic, copiii nu sunt capabili să scrie cursiv de mână înainte de vârsta începerii scolii. Oricât de mult și-ar dori părinții și bunicii ca micuții lor să fie mai avansați decât alții, etapele de dezvoltare fizică nu pot fi "arse". Diferențele de structura osoasă și cartilaginoasă între mâna unui preșcolar și mâna unui copil de 7-8 ani sunt decisive pentru abilitatea celor din urmă de a scrie. În timp ce copiii de grădiniță încă nu reușesc să o facă așa cum trebuie, deși probabil încearcă, școlarilor le este mai ușor să învețe să "deseneze" literele pe hârtie.
Un copil de grădiniță poate cunoaște literele, poate reuși să citească, poate chiar să știe să scrie litere mari, de tipar, sau câteva cuvinte cum ar fi "mama", "tata" ori numele propriu sau pe al altor persoane, însă nu va putea să scrie cursiv și repede. Explicația este simplă: oasele palmei sale nu sunt încă dezvoltate complet, nici cartilagiile dintre acestea, nici încheietura, nici mușchii palmei.
Înainte de a merge la școală un copil trebuie să puna mâna pe creioane în special pentru a desena sau colora, activități care îi vor dezvolta motricitatea fină în egală măsură cu jocul cu plastilina, decupatul, lipitul, joaca în aer liber, în nisip, jocurile senzoriale, cele tip puzzle sau cele cu costume, experimentele științifice, aruncatul mingii sau lucrul manual. Acestea sunt activitățile care ajută enorm la dezvoltarea mâinilor și a motricității lor înainte ca un copil să fie pregătit să scrie. Nu trebuie să-l grăbiți.
Când poate un copil să înceapă să scrie
Scrisul de mână este o deprindere complexă, pentru care copilul nu este pregătit fizic decât atunci când mâinile sale vor fi suficient de bine dezvoltate. Dacă veți încerca să îl grăbiți, scrisul va fi pentru cel mic o povară, un stres și un motiv de anxietate.
Copilul nu va putea apuca instrumentele de scris corect, va obosi repede și va fi frustrat. Un copil de 3-4 ani va ține creionul strâns în pumn pentru început, iar miscările vor fi făcute din cot. Atât este fizic posibil pentru moment. Abia mai târziu va reuși să apuce un creion cu degetele, iar miscarea va fi facută din încheietură; doar după vârsta de 6-7 ani copilul va reuși să execute corect prinderea tripod (cu primele trei degete) și, după o perioadă de exercițiu, mișcările mâinii vor deveni mai bine coordonate.
Copilul se vaită că îl doare mâna când începe să învețe să scrie? Nu își caută scuze, cum ai putea crede. Pur și simplu scrisul de mână depinde și de dezvoltarea musculaturii mâinii, iar a lui încă are nevoie de antrenament. Încurajați-l să se joace, spre exemplu, cu plastilina, modelatul fiind un foarte bun exercițiu pentru mușchii mâinilor, iar apoi scrisul nu îl va mai obosi atât de mult.
Scrisul de mână dezvoltă inteligența copiilor
Creierul copiilor este ca un burete care acumuleză informații, dar și ca un mușchi care trebuie antrenat în permanență pentru a se dezvolta și a da randament. Scrisul de mână este unul dintre cele mai bune "sporturi" pentru mintea celor mici.
Atunci când un copil scrie de mână el execută, practic, un exercițiu de dezvoltare cognitivă. Scrisul integrează atât senzații, cât și controlul mișcărilor și gândirea. În urma unor cercetări imagistice s-a constatat că, în timpul scrisului, mai multe zone ale creierului se activeză simultan și "colaborează" una cu alta. Pentru a scrie cursiv un copil are nevoie de un bun control al motricității fine a degetelor. În același timp, el se gândește la ce trebuie să scrie și la mișcările pe care trebuie să le facă "legat". Este un proces întreg, făcut din reflex, care solicită creierul, dar îl și antrenează, în același timp.