În ultimul timp, în Moldova a crescut numărul incidentelor aeriene, ce au drept consecinţă reţinerea, amînarea sau anularea curselor. În majoritatea cazuri acestea sînt legate de defecţiunile navelor şi de calitatea joasă a planificării transporturilor. În lipsa unor avioane de rezervă, la orice defecţiune a bordului, urmează efectul domino, ce provoacă noi reţineri. La ce poate spera călătorul, care s-a pomenit într-o asemenea situaţie şi cum să-şi apere drepturile, au relatat surse din cadrul Uniunii Avocaţilor din Moldova.
După ce ţara noastră a aderat la spaţiul arian unic al Uniunii Europene, pasagerii aerieni au obţinut mai multe drepturi. Guvernul a aprobat Regulamentul privind compensaţiile şi asistenţa acordate pasagerilor în cazul refuzului de îmbarcare, anulării sau reţinerii îndelungate a curselor. Aceste reguli se aplicî cînd călătorul pleacă din Moldova cu orice companie aeriană sau vine în ţara noastră cu un operator aerian ce are un oficiu principal în republică. Însă din cauza necunoaşterii drepturilor, mulţi pasageri sînt nevoiţi să accepte condiţiile impuse. Reţinerile şi anulările curselor au loc regulat, însă deseori, pasagerilor nu li se oferă vreo compensaţie.
Pentru mulţi călători acest subiect este actual, deoarece în Aeroportul Internaţional Chişinău amînarea zborurilor a devenit un fenomen obişnuit. Dacă o navă iese temporar din funcţiune, sau se reţine peste hotare, atunci orarul curselor operatorului naţional este dat peste cap. Destul de des se schimbă timpul de decolare fixat în bilete pentru oraşele din Italia, Rusia şi alte oraşe. Ultimul caz de acest fel a avut loc duminică, 3 auust, cînd au fost anulate două rute matinale ale companiei aeriene „Air Moldova” spre Bucureşti şi Kiev. În aceeaşi zi, ruta spre Soci a fost reţinută cu peste patru ore.
Surse din cadrul Uniunii Avocaţilor menţionează că la anularea sau reţinerea curselor aeriene, compensaţiile pentru pasageri pot constitui de la 250 pînă la 600 de euro. Posibilităţile de achitare depind de circumstanţele incidentului, de distanţa zborului planificat şi de alte detalii. Dreptul la compensaţie apare în cazul refuzului de îmbarcare, anulare a cursei sau de ajungerea la destinaţie cu întîrziere de peste 3 ore.
Dacă este vorba despre zboruri la distanţe de pînă la 1500 km, atunci mărimea compenstaţiei constituie 250 de euro. Cînd punctul de destinaţie este situat la o distanţă de la 1500 pînă la 3000 km, atunci pasagerului i se cuvin 600 de euro. Trebuie de ţinut cont, că la estimarea distanţei se ia în calcul ultimul punct, unde pasagerul trebuie să ajungă cu întîrziere din cauza refuzului îmbarcării sau anulării cursei.
Reguli speciale sînt prevăzute pentru cazurile cînd pasagerilor li se propune modificarea rutei şi o altă cursă, timpul de sosire a căreia nu diferă prea mult de timpul iniţial rezervat. Este vorba despre depăşirea cu 2 ore pentru toate cursele la o distanţă de pînă la 1500 km, cu 3 ore – pentru zborurile la distanţe de 1500-3500 km şi cu 4 ore - pentru celelalte curse. În aceste cazuri, transportatorul aerian poate reduce cu 50% mărimrea compensaţiei ce i se cuvine pasagerului.
Indiferent de primirea compensaţiilor, călătorul nu pierde dreptul la un zbor în condiţii comparabile sau la compensarea preţului biletului, precum şi, la necesitate, la transportul gratuit înapoi spre locul de trimitere. Este importat de ştiut că, din momentul în care pasagerul şi-a dat acordul la returnarea banilor, compania aeriană este eliberată de obligaţia de a-i asigura continuarea călătoriei sau alte servicii de asistenţă.
Transportatorul aerian are şansa să refuze achitarea compensaţiilor, dacă anularea rutei este legată de circumstanţe excepţionale, care nu puteau fi evitate – spre exemplu, condiţiile meteo nefavorabile. Precum menţionează avocaţii, această excepţie nu se referă la defecţiunile tehnice nic la alte cauze răspîndite de reţinere a curselor. Pasagerul, de asemenea, nu poate beneficia de compensaţie, dacă el a fost informat despre anularea cursei cu două săptămîni înainte de zbor sau i-a fost oferită aceeaşi rută cu un orar similar.
Totodată, chiar şi în cazuri excepţionale, operatorul aerian este obligat să compenseze preţul biletului (complet sau parţial, în funcţie de numărul segmentelor utilizate). Drept variantă, cu prima ocazie acesta trebuie să asigure o altă modalitate de tranport pînă la punctul de destinaţie. Se admite chiar şi zborul în altă zi, aleasă de către pasager, cu condiţia existenţei locurilor disponibile. Totodată, călătorilor trebuie să li se ofere hrană şi băuturi răcoritoare, în cantităţi direct proporţionale cu timpul de aşteptare, iar în unele cazuri şi cazare la hotel. În orice situaţie, pasagerii au dreptul la un apel telefonic gratuit, acces la fax sau la poşta electronică.
Dacă compania aeriană plasează pasagerul într-o clasă superioară celei indicate în tichet, atunci el nu poate pretinde plăţi adiţionale. La plasarea într-o clasă inferioară, consumatorul trebuie să primească, timp de 7 zile, de la 30 pînă la 75% in preţul biletului. Mărimea concretă a compensaţiei este determinată în funcţie de amplasara punctului de destinaţie final. Plata maximă (75%) este prevăzută pentru un zbor la o distanţă de peste 3500 km.
„Transportatorii aerieni se opun, adesea, achitării compensaţiilor şi respectării altor condiţii garantate în timpul reţinerilor şi anulării zborurilor”, comentează surse din cadrul Uniunii Avocaţilor. – În aceste situaţii, pasagerul este nevoit să-şi apere drepturile în instanţă. În Moldova sînt deja un şir de procese cîştigate, în care drept recalamanţi au fost companii aeriene locale şi internaţionale. În instanţă poate fi pusă problema schitării compensaţiilor daunelor morale şi materiale.
Spre exemplu, dacă din cauza reţinerii cursei, persoana a pierdut biletul la tren, atunci acesta trebuie achitat. Se supun compensării şi cheltuielile pentru hotel şi chiar taxi. Or, dacă avionul, să zicem, ar fi sosit ziua, precum era planificat, atunci pasagerul ar fi putut părăsi aeroportul cu transportul public, dar nu cu taxiul. Şi dacă e să respectăm buchia legii, atunci, după prezentarea de către pasager a cecurilor, ce confirnă prejudiciul cauzat, atunci compania aeriană trebuie să-l compenseze şi să achite o compensaţie.
Totuşi, în unele cazuri, consumatorii intră în dificultate. În Moldova nu este reglementată în deplină măsură problema garanţiilor faţă de paageri pentru neîndeplinirea zborului. Totodată, uneori este greu de determinat cine poartă răspundere finală faţă de pasageri – compania aeriană sau operatorul turistic. În actele juridice această problemă nu este stabilită clar, iar din acastă cauză, nu întotdeauna se reuşeşte delimitarea răspunderii.
Obligativitatea de informare a pasagerilor privind drepturile lor este plasată nemijlocit asupra transportatorului aerian. El trebuie să asigure, ca în zona de înregistrare să fie afişat un anunţ, tipărit clar. La ghişeul de înregistrare sau la ieşirea spre îmbarcare, pasagerului trebuie să i se prezinte textul cu drepturile lui, inclusiv în ce priveşte compensaţiile şi asistenţa. O asemenea informaţie în formă scrisă trebuie eliberată fiecărui călător, în caz de reţinere a cursei cu cel puţin două ore.
Persoanei trebuie să i se explice cauzele refuzului de îmbarcare în avion, a anulării sau reţinerii îndelungate a cursei. Totodată, operatorul, trebuie să acorde asistenţa necesară pe durata aşteptării altui mijloc de circulaţie. De regulă, în cazurile menţionate în actele normative, compania aeriană nu are motive să refuze achitarea compensaţiilor, precum şi sompensarea cheltuielilor suplimentare, dacă pasagerul le poate confirma prin documente. Cînd acest lucru nu se întîmplă automat, atunci trebuie înaintată o reclamaţie, cu anexarea copiilor tuturor documentelor. Doar după aceea, dacă mai rămîn pretenţii fără răspuns, are sens să fie iniţiată o procedură judiciară”.
Sursa: noi.md