Mamele deseori discută despre medici, mai ales despre medicii pediatri care dintr-un motiv sau altul nu le-au lăsat o impresie bună. Deseori, ele se plâng că au rămas profund dezamăgite după vizita la medic. Care e totuși pricina acestei nemulțumiri? Poate chiar mamele nu știu despre ce să dicute cu un medic pediatru?
Încredere sau neîncredere?
Pacienții sunt în primul rând oameni, și, prin urmare, fiecare are o părere proprie despre un medic sau altul. Unul și același medic poate provoca unora admirație iar altora repulsie. Încrederea necondiționată în medic se obține deseori sau printr-o situație concretă din viața unui pacient, sau prin recomandarea medicului din partea prietenilor.
În majoritatea cazurilor vorbim de neîncredere. Nu este clar de ce, multe mame vizitează pediatrul de la policlinica de sector, doar pentru că „așa trebuie” și nu iau în serios tratamentul prescris de acesta. Totodată preferă să își trateze copii pe la clinici private. La ce bun vă mai folosește polița de asigurare atunci? Această „foiță” vă dă dreptul la servicii medicale gratuite.
Învățați-vă să întrebați!
Cea mai tipică situație este aceea în care mama iese din cabinetul medicului și înțelege că, nu a înțeles nimic din ce i-a spus acesta. Ajunsă acasă începe să caute informație în internet, și, mai ales, pe forumuri. Dragi mămici, pe forumuri scriu mame ca și voi, și nu profesioniști! Evitați-le.
Trebuie să vă învățați a întreba. Adresați orice întrebare care vă interesează. Nu ezita să clarifici, în special astfel de lucruri ca:
- esența diagnosticului;
- posibilele consecințe ale bolii;
- metode de tratament.
- întrebați întotdeauna despre stilul de viață pe care ar trebui copilul să-l respecte pe durata bolii:
- dacă este posibil să vizitați locuri aglomerate;
- în ce fel boala va influiența somnul copilului etc;
Aropo, medicul este obligat să vă răspunda la orice întrebare, așa spune legislația.
Fraze ajutătoare:
- Vă rog, nu vă supărați, dar vreau să cunosc mai multe detalii despre…
- Doctore, suntem foarte preocupați de acest lucru, ați putea clarifica anumite detalii?
- Știm că timpul vizitei este limitat, dar ați putea să ne explicați ce înseamnă mai exact acest diagnostic?
Notă! Medicul nu trebuie să tragă concluzii doar pe baza rezultatelor examinării. El trebuie să vă întrebe despre abilitățile fizice și comportamentul copilului.
Ne pregătim pentru vizita la medic
Tu ești mama! Ție nu îți scapă nici cea mai mică schimbare în comportamentul sau dispoziția copilului. Dacă aveți de gând să mergeți la pediatru, este important să rețineți și să-i spuneți toate detaliile, atunci diagnosticul nu va fi atât de dificil de stabilit. Prin urmare, înainte de a merge la medic ar trebui să te pregătești un pic, și anume:
✔ Petrece mai mult timp cu micuțul tău. Monitorizează-l foarte atent. Așa vă puteți da seama ce anume v-a pus în gardă și apoi să-i povestiți medicului cu încredere despre observațiile și suspiciunile dvs.
✔ Toate simptomele pe care le-ați observat trebuie comunicate medicului pediatru. Cu cât mai detaliată va fi povestirea cu atât mai rapid și mai corect va fi stabilit diagnosticul. Povestiți toate detaliile, chiar dacă copilul a tușit o singură dată. Uneori asemenea detalii pot fi foarte importante.
✔ Mamele care încep discuția despre griji și probleme sunt percepute de medici ca fiind persoane care intră repede în panică și nu țin situația sub control. De aceea ei cred că astfel de mame mai pot exagera pe alocuri. Începeți discuția cu aspectele pozitive ale poveștii, spuneți-i mai întâi despre succesele copilului. Atunci medicul va vedea în dvs. o mamă care este în stare să fie obiectivă capabilă să distingă cele mai mici schimbări în comportamentul sau dezvoltarea copilului.
Încercați să nu puneți întrebări din seria „în cele din urmă…” Orice întrebare adresată când sunteți deja la ușă va atrage răspunsul: „veniți data viitoare să vă explic”.
Spune-i medicului tot ce te frământă
Viața fără Internet nu mai are sens acum. Așa că, observând unele abateri în starea de sănătate a copilului, mamele imediat dau un „search” pe internet și încep să pună tot felul de diagnosticuri copilului. Rețineți următoarele:
- Nu căuta răspunsuri pe forumuri mai bine spune-i despre preocupările tale unui medic.
- Numai un specialist, și numai la un consult personal este capabil să pună un diagnostic corect.
- Nu vă mai lăsați chinuite de îndoieli, mergi și vorbește cu medicul tău și întreabă-l despre toate detaliat.
Orice doctor bun este capabil să îți răspundă la orice întrebare care te frământă. Medicul îți poate dovedi nu doar prin cuvinte, ci și prin fapte unele lucruri. Crezi că micuțul nu pot auzi? Un specialist experimentat vă va dovedi în câteva clipe că nu este așa.
Informații suplimentare
Aveți totuși îndoieli? Încercați să aflați o părere alternativă. Consultați un alt medic, sau chiar mai mulți. Așa veți avea o imagine mai clară, și veți fi sigură că ați făcut totul corect.
Ca să nu torturați copilul cu tot felul de teste și proceduri, cereți să vi se dea istoria medicală a copilului unde sunt trecute toate analizele și procedurile pe care le-a urmat. Aveți tot dreptul să cereți cartela medicală a copilului, dacă este necesar.
Fiți atenți! Nu trebuie să întrerupeți administrarea unui medicament prescris, numai pentru că în instrucțiunea lui nu este indicată administrarea pentru vârsta copilului. De multe ori, alți analogi ai unor medicamente nu există. Acel medicament are siguranța confirmată de experiența pozitivă administrării la categorii de copii mai mici decât cea indicată în prospect. De ce este acest lucru nu este indicat în descrierea? Pentru că textul instrucțiunilor sunt aprobate de numeroase autorități și orice schimbare devine o procedură prea costisitoare pentru companiile farmaceutice.
Vi s-au încălcat drepturile?
Da! Se mai întâmplă, dar nu intrați în panică. Algoritmul acțiunilor este destul de simplu:
- Pe un ton calm, reamintiți-i personalului medical despre drepturile tale și, despre responsabilitățile lor. Orice criză de isterie poate fi interpretată în defavoarea ta.
- Nu a ajutat? Din nou, păstrează-ți calmul. Mergeți la directorul spitalului sau secția creată special pentru asemenea cazuri și scrie o plângere. Nu uitați să descrieți în detaliu esența situației și indicați care drepturi anume v-au fost încălcate.
- Dacă nu funcționează, încercați să implicați compania de asigurări care a emis polița, Ministerul Sănătății și procuratura.
În toate aceste cazuri, este de dorit să se scrie o plângere detaliată cu cererea de a nu trimite cazul „la rezolvare”, la policlinica de unde a început totul.
Nu aveți încredere în forumuri
O știre despre o mamă care în loc să meargă la medic și-a tratat copilul după tot ce scria pe forumuri a devenit virală pe internet. În consecință fetița ei de 4 ani a murit. Doriți să repetați această greșeală? Am spus deja că pe forumuri scriu oameni la fel ca tine. Ei nu pot fi numiți experți. Cum să le încredințezi lor ce ai mai scump? În plus, unele comentarii sunt scrise de oameni plătiți ca să ridice popularitatea unor anume clinici.
Ca să fim totuși corecți, trebuie să remarcăm faptul că o parte din comentarii sunt scrise de oameni reali. Dar percepția acelorași evenimente este diferită, astfel încât același spital va fi criticat de unii și lăudat de alții. Și mai sunt și unele mame care nu pot distinge lucrurile bune de un „ambalaj” frumos. De exemplu, o mamă bine hrănită, în spital va scrie doar de bine, chiar dacă micuțul ei nu a fost tratat cum trebuie. Altele din contra, nu au fost bine primite în schimb copilul ei a fost tratat cum se cuvine, dar va lăsa un comentariu negativ. Comentariile depind de confortul psihologic pe care l-a simțit mama aflându-se în spital. Deci, care e adevărul?
Nu încredințați sănătatea copilului dvs unor oameni suspicioși și sfaturilor lor dubioase.
Ce ar trebui de specificat?
În primul rând, orice mamă ar trebui să știe numele diagnosticului copilului. În plus trebuie să mai concretizeze la medic următoarele puncte:
- Prin ce simptome se manifestă boala, concret la copilul dvs.
- Care studii și analizele pot confirma sau infirma diagnosticul;
- Posibilele cauze ale bolii;
- Cât de des medicul pediatru s-a confruntat cu această boală în practică;
- Cum se va dezvolta boala în continuare, ce se va întâmpla cu copilul și care ar putea fi consecințele;
- Ce medicamente vor fi prescrise, ce omologi au acestea și de ce medicul a ales să vă trateze anume cu aceste preparate;
- Ce reacții adverse pot să apară;
- Ce efecte au medicamentele prescrise asupra sistemului digestiv și echilibrului emoțional al copilului;
- Există alte modalități de a trata boala, pe lângă cele deja menționate;
- În cazul recomandării unor proceduri, analize, teste costisitoare, pe lângă preț, mai interesați-vă cum trebuie să vă pregătiți copilul pentru el, pentru ce este nevoie de acest test, cât de mult durează, ce va simți copilul și posibilele consecințe ale testului;
- Cele mai bune și cele mai rele previziuni.
Aflați mai multe despre măsurile de prevenire pentru alți membri ai familiei. Mai ales dacă aveți mai mulți copii. Și, în unele cazuri, este necesar să vă exprimați dorința de a merge la o consultare cu un specialist de profil îngust. Puteți, de asemenea, insista pentru teste suplimentare, cum ar fi USG sau RMN. În acest caz, medicul pediatru nu ar trebui să se opună. Un medic care se respectă răspunde în mod adecvat la dorința pacientului și ia în calcul și o altă opinie decât a lui.