Mintea absorbantă este un concept propus de celebra pedagogă Maria Montessori și se referă la faptul că micuții între 0 și 6 ani învață foarte ușor. În această primă etapă a vieții, copiii învață fără efort să vorbească, să meargă, să interacționeze, să recunoască lumea, etc. Progresul care are loc până la 6 ani este uimitor. Este o etapă în care copilul se transformă complet și dobândește mai multe abilități complexe, precum limbajul verbal și non-verbal. Acest lucru este posibil grație minții absorbante.

Mintea absorbantă este o stare în care copilul are capacitatea de a colecta informații din mediul său în mod spontan. Apoi, procesează aceste informații și le integrează în intelectul și în viața sa. Potrivit lui Montessori, mintea absorbantă este inconștientă în primii 3 ani și conștientă în următorii 3. Ea subliniază faptul că cei mici trec de la a fi un „creator inconștient” la a fi un „lucrător conștient”.

Vorbim de minte absorbantă pentru că, în realitate, copilul este ca un burete care absoarbe totul. Principalele caracteristici ale acestei stări mintale sunt următoarele:

  • Natura creativă este prioritară.
  • Este o etapă naturală la specia umană.
  • Este temporară. Există doar între 0 și 6 ani.
  • Cunoștințele sunt absorbite rapid și fără efort.
  • Absorbția informațiilor este nediscriminată și nelimitată.

Perioadele sensibile

Perioadele sensibile sunt etape în care nevoile și interesele celor mici se schimbă, în funcție de dezvoltarea lor. Împreună, ele alcătuiesc linia evolutivă a minții absorbante:

  • Comandă: de la 0 la 6 ani. Există tendința de a clasifica tot ce este în jur. Acest lucru este favorizat de mediile în care există ordine.
  • Mișcare: de la 0 la 5-6 ani. Interesul se concentrează pe mișcarea dintr-o parte în alta. Se intensifică atunci când copilul învață să meargă.
  • Limbaj: de la 0 la 7 ani. Copiii dobândesc vocabularul fără instruire directă.
  • Senzații: de la 0 la 6 ani. Se referă la dezvoltarea simțurilor. Auzul și vederea sunt active de la început. În timp, atingerea, gustul și mirosul devin mai acute.
  • Obiecte mici: de la 0 la 6-7 ani. Apar interesul pentru obiectele mici și atenția la detalii.
  • Viață socială: de la 0 la 6 ani. Are de-a face cu nevoia de a interacționa cu semenii și de a dobândi cunoștințe pentru conviețuire.

Faptul că mintea absorbantă funcționează într-un mod natural nu înseamnă ca adulții nu joacă un rol important în această etapă. Dimpotrivă, rolul lor este esențial pentru ca cei mici să avanseze în procesul de învățare și dezvoltare. Ideal este să le permitem și să-i încurajăm să aibă experiențe noi, conform propriilor ritmuri și nevoi. De-a lungul timpului, acest lucru le va modela percepția despre lume și despre ei înșiși.

Montessori subliniază faptul că metodele educaționale nu trebuie să se concentreze doar pe dezvoltarea intelectuală, ci trebuie să favorizeze și învățarea, în funcție de fiecare perioadă sensibilă. Interesul spontan al copilului trebuie luat mereu în considerare.